|
|
Učimo se na napakah velikihGotovo poznate blagovne znamke, kot so Adidas, Microsoft, Bayer, Apple, Gillette, Amazon.com ... Morda pa ne veste, da so tudi oni naredili številne marketinške napake, na katerih so se marsičesa naučili in ki so poučne tudi za vas.Napake so v marketingu zelo pogoste, res pa je tudi, da jih ni težko narediti. Napake delajo tako velike multinacionalke z velikimi marketinškimi proračuni, kot tudi mala podjetja. Napačno zastavljena oglaševalska akcija, slab dizajn izdelka, napačno zastavljen distribucijski sistem, neustrezne tržne raziskave itd. So stvari, ki se lahko zgodijo vsem, ne glede na razpoložljiva sredstva in izkušnje. Več izkušenj lahko sicer bistveno zmanjša možnost napak. Ker pa je učenje na podlagi lastnih napak zelo drago, se je splača kaj odnesti tudi od napak drugih. Napačne poti so vedno možne, zato bodite pozorni na dogajanje na trgu. Poglejmo si nekaj najpogostejših napak, ki jih ne smemo spregledati, ko začnemo razmišljati o marketinškem nastopu na trgu. Najpogostejše napake so: 1. Odsotnost strategije Napaka, ki je zlasti pogosta pri malih podjetjih, ko delajo prve korake na trgu. Mala podjetja pogosto pozabijo na marketinško strategijo, ker podcenjujejo dejansko moč marketinga na upravljanje podjetja. Pogosto se tako brezglavo zaletijo v oglaševanje, ki pa nima dolgoročno izdelane strategije. Pred seboj vidijo le produkt, ki ga želijo oglaševati. Mnogi podjetniki so sicer res strokovnjaki za izdelke, a brez pravega poznavanja marketinških strategij ne gre. 2. Prepričanje, da je marketing stvar strokovnjakov Vsi v podjetju imajo, kaj povedati o marketingu. Marketing temelji na timskem delu. Celotno podjetje mora živeti in razmišljati marketinško. Od vratarja, skladiščnika, prodajalca, tajnice, vodje službe za pomoč strankam... vsi prispevajo k dobri marketinški strategiji podjetja. Saj nihče ne pozna bolje kot prodajalec zahtev strank, nihče ne more bolje kot odgovorni v telefonskem studiu povedati za težave kupcev, in nihče ne pozna bolje težav z distribucijo kot skladiščnik… 3. Nepoznavanje strank Zaradi neupoštevanja marketinških strategij se mnoga podjetja pravzaprav odločajo brez dejanskega poznavanja svojih ciljnih kupcev. Prepričanje, da nam pri poznavanju strank lahko pomagajo le drage tržne razsikave je zmotno. Kot pravi Guy Kawasaki, znani ameriški marketinški strokovnjak in avtor številnih marketinških knjig, zagovarja, da sta za poznavanje naših potencialnih kupcev zelo dobri in poceni marketinški orodji, že enostaven stik s kupci in intuicija. On trdi, da se ti dve velikokrat izkažeta celo kot boljši tehniki od dragih tržnih raziskav. Ko imate izdelano strategijo in definirano vašo ciljno publiko se lahko pripravite na dejanski tržni nastop. Ker pa je teorija eno in izkušnje drugo, si poglejmo nekaj marketinških napak, ki so jih zagrešili veliki in skušajmo iz njih potegniti čim več koristnega. Zgodovina se namreč prepogosto rada ponavlja, da se od nje ne bi učili. Marketinške napake in njihove rešitve:
Ko se izkaže, da je potencial izdelka večji ali drugačen, kot so kazale predhodne ocene podjetja, lahko pride do velikih napak. Primer uspešno rešene tovrstne napake je vsem dobro znan izdelek Aspirin, podjetja Bayer Pharma, ki je doživel padec prodaje, ker je kljub opozorilom vztrajal pri ponujanju izdelka le kot analgetik za glavobol, tržni delež pa se mu je samo manjšal. Bayer si je pomagal iz položaja s pomočjo intenzivnih, ciljno usmerjenih PR akcij. Izdelali so podroben medijski načrt, ki je temeljil na objavi znanstvenih PR-študij, osredotočenih na preventivne lastnosti aspirina, zlasti za odpravljanje motenj koronarnega sistema. Akcije so imele pozitiven učinek v javnosti, saj so ljudje začeli spet uporabljati tabletke, ne več le proti glavobolu, temveč bolj v prepričanju o drugih učinkih, ki jih ima. 5. Neupoštevanje življenjskega cikla izdelka. Nesmiselno je, da ne dopustite, da izdelek »umre«, čeprav se je trg spremenil in konkurenca postaja vse močnejša. Predstavljajte si, da ste bili vodilni na trgu, da so bili vaši izdelki dobri, da ste širili ponudbo in naredili vse, kar je v vaših močeh, da bi blagovna znamka ostala zanimiva. Širili ste ponudbo, polnili trgovine in skladišča, pri tem pa spregledali, da se je vaša zaloga starala. Spregledali ste dejanske potrebe trga. Ugotovil ste, da konkurenca prožneje odgovarja potrebam trga in da vam ne preostane drugega, kot da pustite propasti vaše zaloge. Adidas je naredil napako v življenjskem ciklu izdelka. Po njihovi predstavi je bil trg športnikov tisti, ki je počasi umiral. V resnici pa se je športno občinstvo širilo na celotno družbo, saj je šport postal način življenja. 6. Slepo verovanje tržnim raziskavam ni vedno pametno. Čeprav je tržno raziskovanje nujno, morate znati brati med vrsticami. Tržni raziskovalci pogosto naredijo napako, da ne sporočijo javnosti določenih rezultatov, ker skušajo na vsak način zadovoljiti stranko. Leta 1997 je bila blagovna znamka Cacharel, last podjetja L''Oreal, v zelo težavnem obdobju. Njeni zadnji uspešni izdelki, parfumi Lou Lou in Anais Anais so segali dvajset let nazaj. Problem je bil v tem, da blagovna znamka ni sledila tržnim smernicam. Niso prilagajali izdelkov modnim smernicam in po mnenju strokovnjakov je bil to glavni vzrok slabega poslovanja. V iskanju hitre in radikalne spremembe so se odločili ustvariti nov parfum, kar pa naj bi zaradi tehničnih postopkov, povezanih z raziskavo trga, zahtevalo vsaj tri leta dela. Tega časa pa niso imeli.
Čas je danes zlata vreden. Vsa podjetja so v nenehnem boju s časom. Ker se življenjski cikli izdelkov krajšajo, postajajo roki zelo kratki. V takih okoliščinah se zelo hitro lahko zaletiš v napake, ki vplivajo na slabo podobo produkta. Od hitenja se je Microsoft lahko kar nekaj naučil.Microsoft je programsko različico Windows XP (nekoliko pod pritiskom časa) plasiral na trg kot najboljši obstoječi računalniški sistem doslej. Toda kmalu po lansiranju je bil deležen številnih kritik. Raziskava med več kot 4000 strokovnjaki je pokazala, da njihova protipiratska tehnologija izdelka ni bila priljubljena pri več kot dveh tretjinah anketiranih. Microsoft ni mogel mimo kritik, tako se je moral najprej sprijazniti z napako in takoj pričeti delati na tem, da se podobna situacija ne bi ponovila. V prihodnje pa bo moral veliko več časa posvetiti varnosti svojih izdelkov in hitrejšemu odpravljanju njihovih napak. 9. Napačna distribucijska strategija. Strategija distribucije izdelka je zelo delikatna stvar in mora biti nujni del marketinškega načrtovanja. Če na primer oglaševalska akcija vzbudi interes pri javnosti, a izdelek ni v prodaji, bo ves vloženi trud v oglaševanje zaman. Ponudba izdelka višjega cenovnega razreda na lokacijah, namenjenih nižjim cenovnim razredom, lahko slabo vpliva na podobo izdelka. Zato je nujno previdno načrtovanje lokacij in načina distribucije, ne glede na to, kar počne konkurenca. Osredotočiti se morate na svoje cilje. Februarja 2000 se podjetje Kellogg''s odločilo, da bo izdelovalo žitne izdelke za podjetje Aldi, nemško verigo supermarketov. Šest mesecev kasneje je Kellogg''s želel razdreti pogodbo, češ da je imel s partnerstvom več težav kot koristi. Večina kupcev je odločitev Kellogg''sa enačila z razvrednotenjem, padcem vrednosti blagovne znamke. Podjetje je zelo občutilo negativne posledice svoje odločitve. Tako se je Kellogg''s raje odločil za nadaljevanje razvoja blagovne znamke z iskanjem novih strategij za izboljšanje njihove podobe, ter kakovost izdelka. |
|