|
|||
Ustvarjanje dodane vrednosti s strateškim upravljanjem z dobaviteljiZadnjih dvajset let je večina podjetij uporabljala nabavo za upravljanje z dobavno verigo in zniževanje stroškov. Danes podjetja od nabavne funkcije pričakujejo več.Nižanje stroškov ne zadošča več – raziskava A.T. Kearney kaže, da vse več podjetij od nabavne funkcije pričakuje ustvarjanje dodane vrednosti. Tako pomembnost ustvarjanja dodane vrednosti z nabavo raste dvakrat hitreje od pomembnosti nižanja stroškov. Hkrati raziskava kaže, da bo v prihodnjih treh letih kar 40 odstotkov dodane vrednosti nabave ustvarjene s sodelovanjem s strateškimi dobavitelji.
Vodilna podjetja so že dognala, da je za trajnostno ustvarjanje dodane vrednosti potreben doprinos dobavne verige. Procter & Gamble na primer načrtuje, da bo več kot 50 odstotkov inovacij zbral izven svoje razvojne skupine in poudarja prispevek dobaviteljev. Takšno delovanje postavi nabavo v centralno pozicijo za ustvarjanje dodane vrednosti v podjetju ter zahteva spremembo pristopa od strogo tekmovalnega, osredotočenega na pogajanja in prihranke, na sodelovanje – interno in eksterno.
Dodatni razlog za pomembnost strateškega sodelovanja z dobavitelji so velike spremembe na tržiščih surovin in končnih proizvodov, ki jih je lažje obvladovati, če je večji del dobavne verige stabilen in sodeluje. Strateško upravljanje z dobavitelji tako prispeva k upravljanju različnih tveganj obeh partnerjev.
Izbira področja za sodelovanje
Za ustvarjanje strateške vrednosti je treba pristop k nabavi na podlagi kategorij dopolniti s pristopom, osredotočenim na dobavitelja. Slika 1 prikazuje model sodelovanja z dobavitelji, ki temelji na dodelani transakcijski nabavi, relevantni za vse dobavitelje podjetja. Do velikega deleža dobaviteljev podjetje pristopa z metodami strateške nabave, katere cilj je znižanje celotnih stroškov lastništva. Delež dobaviteljev je primeren tudi za strateško upravljanje, ki temelji na intenzivnem sodelovanju z dobavitelji za ustvarjanje vrednosti na izbranih področjih, na primer ustvarjanje novih znanj ali optimiranje dobavne verige. Na vrhu piramide pa so dobavitelji, s katerimi vzpostavimo odnos na več nivojih – to so podjetja, od katerih kupujemo, jim prodajamo, skupaj razvijamo in si konkuriramo.
Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo. |
|