Umetnost obdarovanja

Avtor: Mojca Svetičič | Objava: 10.10.2003

Poslovna darila so pomemben izraz odnosov s poslovnimi partnerji, zato zahtevajo veliko pozornosti, raziskovanja in ustvarjalnosti.. Zakaj, kdaj, komu in kako jih podarjamo?



Umetnost obdarovanja je stara toliko kot človeštvo in je še vedno najboljši način za izkazovanje prijateljstva, spoštovanja, zahvale in utrjevanja medosebnih vezi. Na tej tradiciji so zrasla tudi poslovna darila. S poslovnim darilom posredno določimo poslovnemu partnerju mesto na vrednostni lestvici v odnosu do našega podjetja, zato so poslovna darila občutljivo področje, ki mu moramo posvetiti več pozornosti in ustvarjalnosti, predvsem pa moramo vedeti, zakaj, kdaj, komu in kako jih poklanjamo. 

Poslovna darila poklanjamo z namenom  
 
S poslovnim darilom, ki ga damo ob pravi priložnosti, lahko marsikaj povemo. Če ga izročimo komu, ki je za nas naredil več, kot mu je narekovala njegova poklicna dolžnost, ki nam je pomagal in za to ni dobil nobenega posebnega plačila, se mu z darilom zahvalimo. Z darilom lahko čestitamo ob napredovanju in posebnih dosežkih na poslovnem področju. Z njim poslovnim partnerjem sporočamo kako pomembni so za nas in da njihovega sodelovanja ne jemljemo za samoumevno, potencialnim bodočim poslovnim partnerjem pa z darilom sporočamo, da si želimo sodelovanja z njimi. Poslovna darila so tudi učinkovito motivacijsko sredstvo za vaše uslužbence. Z njimi boste zaposlenim pokazali, da cenite njihov prispevek k uspešnemu delovanju vašega podjetja.  

Obdarovanje v poslovnem svetu je dvorezen meč. S pravilno izbranim poslovnim darilom, ki ga poklonimo v primernem trenutku, lahko zgradimo dobre poslovne odnose. Če pa je darilo neprimerno ali poklonjeno v napačnem času, lahko škoduje dobrim poslovnim odnosom, ki smo jih vzpostavili. Neprimerna so vsa tista darila, s katerimi obdarovancu sporočamo, da od njega pričakujemo protiuslugo oziroma nekaj v zameno. Tu že govorimo o podkupninah. Res je, da poslovna darila vedno poklanjamo z določenim namenom (sicer to ne bi bila poslovna darila), toda previdnost ni nikoli odveč, kajti nikoli ne moremo vedeti, ali bo kdo poslovno darilo razumel kot pritisk ali podkupnino. Pošiljanje promocijskih daril z namenom, da bi pospešili poslovne dogovore, je sprejemljivo, na splošno pa velja, da daril ne poklanjamo, dokler poslovni dogovori, ki so v teku, niso končani.
 
Nadaljevanje članka je vidno samo prijavljenim uporabnikom.

Pozanimajmo se, koga obdarujemo
 

Preden se lotimo obdarovanja, razvrstimo poslovne partnerje glede na naravo odnosa in pristnost komunikacije v več skupin:
- V prvo skupino sodi najširši krog naših poslovnih partnerjev in strank. Sem sodijo tudi tisti, ki prvič pridejo v podjetje. V znak pozornosti jim podarimo množična poslovna in tako imenovana reklamna darila, ki imajo izrazit predstavitveni značaj, svinčnike, bloke, koledarje.
- V drugo skupino spadajo poslovni partnerji, s katerimi smo že začeli navezovati trdnejše poslovne odnose. V tej skupini podarjamo poslovna darila, na katerih se ime našega podjetja pojavlja le še na diskretnih mestih.
- V tretjo skupino uvrščamo tiste poslovne partnerje, ki postajajo ali so že postali naši poslovni partnerji, vendar je doba našega poslovnega sodelovanja razmeroma kratka. Na tej stopnji postaja poslovno darilo že bolj osebno. Naziv in znak podjetja se začneta umikati sporočilu in podobi darila.
- V četrti skupini so poslovni partnerji, s katerimi imamo že dalj časa dobre poslovne odnose, in se spoznavamo tudi na zasebni ravni. Darila ne nosijo več napisov in znakov podjetja, če jih ne predajamo osebno, so opremljena s spremnimi pismi. 

Preden se odločimo, kaj bomo podarili, se postavimo v vlogo obdarjenca, kajti darilo je odvisno tudi od njegovega okusa. S skrbnim izborom mu bomo pokazali, da je za nas dovolj pomemben, da smo si zanj vzeli čas in temeljito premislili o darilu. Pomislimo, kaj ima rad, kakšni so njegovi konjički in njegov življenjski slog. Žogice za golf niso univerzalno darilo za vse, ki se ukvarjajo s športom, in lahko se nam zgodi, da jih bomo podarili nekomu, ki se mu zdi golf najbolj dolgočasna stvar na svetu. Nikar mu ne vsiljujmo svojega okusa. Ni pomembno, kaj je všeč nam, pomembno je, kaj je všeč njemu. Če veste, da si želi preprosto krajino Gorjancev, mu ne podarite sodobne grafike, ki bo po vsej verjetnosti končala na omari.  
Če obdarjenca ne poznamo najbolje, za odkrivanje osebnega okusa ne bomo izgubili veliko časa, saj bo zadostoval že nekajminutni telefonski pogovor s tajnico ali sodelavcem. Pozanimajte se, kaj imajo radi, s čim se ukvarjajo v prostem času, kakšni so njihovi konjički, kakšne knjige radi berejo, če jih sploh berejo. Ugotovite, kakšno je vzdušje v podjetju, ali je zadržano ali sproščeno, in se šele potem odločite za konvencionalno ali bolj neobičajno darilo. Predvsem pa bodimo pozorni na:
- pravilnik o obdarovanju - nekatera podjetja imajo interne pravilnike o obdarovanju; ne pozabite na novi Pravilnik obdarovanja delavcev v javnih službah;
- zdravstvene prepovedi - srčnim bolnikom ne podarjajmo športne opreme; če vemo, da je imel obdarjenec težave z alkoholom, pozabimo na kaj podobnega;
- etična prepričanja - vegetarijancem ne vsiljujmo, na primer, pršuta.   
Ne cena, izvirnost  

Preden se lotimo načrtovanja, nakupovanja in obdarovanja, imejmo v mislih, da ima poslovno darilo, tako kot vsako drugo darilo, še vedno izrazito osebno noto. Več časa bomo posvetili izboru darila, bolj bo obdarjenec v njem užival, bolj si nas bo zapomnil. V svetu, kjer se vsem mudi, skrbno izbrano darilo odpira mnoga vrata.   Izbira primernega darila utegne biti pravi gordijski vozel: ne bi radi, da bi vaše darilo delovalo preveč medlo ali neosebno, po drugi strani pa ne želite biti preveč osebni. Nočete podariti cenene stvari, hkrati pa bi se radi izognili preveč ekstravagantnim in dragim izdelkom, da se obdarjenec ne bi začel spraševati o vaših namenih. Kakovost poslovnega darila se meri z izvirnostjo in ne s ceno. Izvirnost je tista, ki preseneti in očara, zato je smiselno, da za darila porabimo več časa in domišljije. 
 
Preden popolnoma obupamo in tako kot vedno sežemo po majčkah in svinčnikih z našim logotipom, blokcih in notesih in pa seveda buteljkah - rešilnih jokerjih, ki jih zadnji trenutek potegnemo iz omare in z njih diskretno odpihnemo prah, si oglejmo nekaj vrst daril, ki so priljubljena v tujini in jih po nepotrebnem zapostavljamo:
- hrana - delikatese, siri, sadje, pecivo, čaji, posebne kave;
- cvetje - tako za moške kot za ženske primerno darilo, če je dano na ustrezen in sproščen način;
- vstopnice za športne, kulturne prireditve, zabavne prireditve;
- darilni boni za fitnes in wellness centre, masaže, nege;
- dobrodelne donacije. 

Če se odločite za donacijo, ne pozabite poslati ročno napisanega sporočila, v katerem poslovnemu partnerju sporočate, da ste dali donacijo v njegovem imenu. Pojasnite mu, komu ste jo podarili in navedite razloge. Ne omenjajte zneska, ki ste ga podarili. Sporočilo lahko priložite tudi novoletni voščilnici.  

Izberimo pravi trenutek 

V naši deželi je obdarovanje še vedno sezonsko, vezano na božično-novoletne praznike. Ob vsesplošni obdarovalni histeriji pozabljamo, da obstaja kopica drugih priložnosti, ob katerih bi imelo naše darilo večji učinek. Koledarsko predpisani čas ne sme biti kažipot za obdarovanje s poslovnimi darili. To prijetno nalogo in pozornost lahko opravimo tudi ob drugih priložnostih, kot so podpis pogodbe, delovno srečanje ali sklenjeni posel.  
Razlogi za obdaritev so lahko tudi osebnejši dogodki, kot je napredovanje v podjetju, pa tudi osebna praznovanja, kot so rojstni dnevi, rojstvo otroka ali upokojitev. Ob slednjih nekaj taktnosti nikakor ni odveč, saj veliko ljudi ne mara mešati poslovnega in zasebnega življenja. Obdarovanja ob tovrstnih priložnostih raje omejite na poslovne partnerje, kjer so vaše vezi ne le poslovne, temveč tudi prijateljske.  

Kako izročamo in sprejemamo poslovna darila 

 
Glede posredovanja in predaje poslovnih daril, velja omeniti, da jih ne predajamo le v pisarni ali poslovnih prostorih. Zunaj službenih in uradnih prostorov lahko predamo darila tudi na poslovnem kosilu ali večerji, v sklopu slavnostnega dogodka ali ob zasebne obisku na domu poslovnega partnerja.  

Vsako poslovno darilo moramo tudi zaviti. Embalažo načrtujemo skupaj z darilom. Uporabimo lahko kartonske, lesene in pletene škatle ter ovojne papirje, ki so lahko večbarvni, črtasti; bolj razgibani vzorci, na primer cvetlični, pa niso priporočljivi. Znak dobrega poslovnega obnašanja in osebnega bontona prejemnika darila je, da ga ta tudi pogleda. Daril torej ne bomo izročili v trdno zalepljeni embalaži.  

Ko darilo sprejmemo, se moramo zanj vedno zahvaliti, ga pred darovalcem odpreti in ga pohvaliti. Če smo darilo prejeli prek posrednikov, se zanj zahvalimo osebno ali po telefonu. Lepa navada pisnega zahvaljevanja je kar nekoliko zapostavljena, zato ne bo odveč kratko pismo, v katerem se zahvalimo in napišemo nekaj besed o samem darilu.  
 
Da ne boste v zadregi  
 
Se vam je že zgodilo, da ste komu podarili enako darilo kot preteklo leto? Ali da vam je kdo iz srca poklonil dvakrat enako knjigo? Ali pa ste se direktorju podjetja, s katerim že dolgo sodelujete, zahvalili za čudovit kipec, ki vam ga sploh ni podaril ... Tovrstnim zadregam se boste izognili, če se boste pravočasno pripravili na obdarovanje in vodili evidenco poslovnih daril, v katero boste beležili, komu ste kaj podarili in ob kakšni priložnosti.   Smiselno je beležiti tudi odzive, reakcije in mnenja obdarjencev, ki vam bodo v pomoč, ko se boste spet lotili umetnosti obdarovanja.

Izkušnje in mnenja podjetnikov

Nevenka Gorjanc, Lestra
Nevenka Gorjanc je mnenja, da je daril, še posebej ob novoletnih praznikih, preveč in da so ljudje z njimi preveč obremenjeni. Podjetja in posamezniki so zasuti z notesi, koledarji, dežniki in vsem tistim, kar je trenutno moderno podarjati. Prav to je tudi razlog, da se že pred leti odločili, da bodo opustili večja poslovna darila, denar, ki bi ga porabili zanje, pa raje podarijo v dobrodelne namene – za popotresno obnovo Posočja in gradnjo otroške klinike. Poslovne partnerje obdarijo zgolj s simboličnimi darili in malenkostmi, kot so reklamne majice, svinčniki in podobni izdelki. Sicer pa vsako leto izberejo kaj novega. Letos bodo svojim kupcem podarili posebne ključavnice za varovanje in zaklepanje projektorjev. Obdarovanja svojih dobaviteljev, ki so v glavnem tujci, se lotijo nekoliko drugače. Skozi poslovna darila želijo predstaviti Slovenijo, zato posegajo po tipičnih slovenskih izdelkih, kot so panjske končnice, izbrana vina, pršut in knjige o slovenski kuhinji.

Andrej Nabergoj, Parsek
Podjetje Parsek daje poslovnim darilom velik poudarek, predvsem zato, ker so njihov ključni poslovni partner Japonci. V japonski kulturi imajo namreč darila posebno vlogo v komunikaciji in odnosih med ljudmi. Če se pri nas obdarujemo predvsem med prazniki, pa imajo Japonci običaj, da se z daljših službenih potovanj vedno vračajo z drobnimi darili za sodelavce. Najpomembnejše je seveda darilo, ki ga prinesejo svojemu nadrejenemu, saj mu s tem izkažejo svoje spoštovanje. In kakšna darila jih najbolj očarajo? Japonci so veliki esteti. Cenijo vrhunsko izdelavo in ročno delo. Navdušeni so nad našimi ledenimi in desertnimi vini, medom in izdelki iz lesa. Sicer pa v Parseku prisegajo na kreativnost. Izogibajo se klišejskim darilom in poskušajo biti inovativni. Tudi letos ne bodo razočarali svojim poslovnih partnerjev, saj jim bodo ob koncu leta podarili po lastnih načrtih izdelano železno stojalo za steklenice.

Ivo Boscarol, Pipistrel
Za podjetje Pipistrel je značilno, da ob koncu leta skoraj ne poklanjajo poslovnih daril. Poslovnim partnerjem pošljejo le praznično voščilnico z lepimi željami. Zastopnikom v tujini ne poklanjajo večjih daril, temveč, kot pravi Ivo Boscarol, »spominke ob slovesu« v obliki knjig in tipičnih slovenskih izdelkov, kot so čipke in panjske končnice. S svojimi kupci imajo zelo malo neposrednih stikov, zato jim darila posredujejo prek zastopnikov. Ob nakupu letala kupce čaka presenečenje v obliki praktičnega darila, na primer orodja ali dodatne opreme. In s čim bodo v bodoče presenečali svoje stranke? Prek svojega italijanskega zastopnika bodo poskrbeli, da bodo novi lastniki letal ob nakupu prejeli usnjen pilotski jopič, ki bo imel na srčni strani znak Pipistrela, diskretno odtisnjen s suhim žigom. Kot pravi Ivo Boscarol srčna stran ni naključna, kajti ljudje, ki se ukvarjajo z letalstvo, se temu posvečajo z vsem srcem, njihov kupec pa čez čas postane tudi njihov prijatelj.



 
Poslovna darila skozi drobnogled davkarije

Ritual obdarovanja ima tudi davčne posledice, s katerimi pa pogosto nismo dovolj dobro seznanjeni, zato si na kratko oglejmo, kako to področje ureja naša zakonodaja.

Po Zakonu o davku od dobička pravnih oseb stroške, ki nastanejo v zvez s poslovnimi darili ločujemo na stroške reklame in stroške reprezentance. Med reklamo sodijo blago in izdelki, ki nosijo dobro viden znak podjetja in jih zato, če so bili uporabljeni v reklamne namene, v celoti uvrstimo med davčno priznane odhodke. Stroški reprezentance se kot odhodki v davčnem obračunu priznajo v višini 70 odstotkov nastalih stroškov, med katere sodijo stroški nakupa in porabe lastnih izdelkov, blaga in storitev za reprezentančne namene, ki nastajajo v razmerjih s poslovnimi partnerji. Ob knjigovodskem obravnavanju je treba poslovni dogodek predstaviti z verodostojnimi listinami, ki morajo poleg podlage za nastanek stroška, vsebovati tudi ime obdarjenega partnerja, originalni račun oziroma interno listino ter opredelitev partnerjev.

Zakon o davku na dodano vrednost določa, da se dajanje daril manjših vrednosti (manj kot 2000 tolarjev) ne šteje za promet blaga, opravljen za plačilo, če se darila dajejo le občasno in ne istim osebam, zato v teh primerih DDV-ja ni treba obračunati.

Področje obdavčevanja daril ureja tudi Zakon o dohodnini, ki določa, da je pravna oseba, ki podari darilo poslovnim partnerjem in drugim osebam, ki v družbi niso zaposlene, dolžna obračunati in plačati davek od osebnih prejemkov po stopnji 25 odstotkov. Edina izjema so darila, pri katerih znesek ne presega dva odstotka povprečne mesečne plače zaposlenega v RS, pri katerih davka od osebnih prejemkov ni treba plačati. Kljub temu je darovalec še vedno dolžan obračunati davek ter o vrednosti darila obvestiti prejemnika in davčno upravo.

Nenazadnje pa velja opozoriti, da je v skladu z Zakonom o davčnem postopku darovalec dolžan, preden podari darilo, od obdarjenca pridobiti tudi njegovo davčno številko.


 
Dobra in slaba poslovna darila?

Ali poslovna darila sploh lahko delimo na dobra in slaba? Za mnenje smo vprašali Marjana Starca, direktorja Studia Lan, ki je prvo v Sloveniji na sodoben način začelo tržiti našo dediščino in jo ponudilo v obliki darilnih kompletov. Njihovi izdelki nastajajo samo v ekskluzivnih serijah za znanega naročnika in niso v prosti prodaji.

Marjan Starc ne mara govoriti o poslovnih darilih, saj je mnenja, da je »izraz pozornosti« primernejši za opis za tovrstne oblike trženja. Pozornost izkazujemo na več načinov - s predmetom, lepo besedo, prijateljskim kosilom ali igro golfa. Prav zato prave pozornosti ne moremo deliti na dobro in slabo. Čisto običajen svinčnik je lahko za nekoga lepa pozornost, za drugega pa popolnoma neprimerna. Vse je odvisno od tega, kdo komu in ob kakšni priložnosti poklanja. Žal večina podjetij na tem področju trženja nima izdelane primerne strategije. Poleg tega smo v zadnjem času na področju obdarovanja oziroma pozornosti, Slovenci postali vse bolj zadrti in tovrstni komunikaciji posvečamo premalo pozornosti.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *