|
|||
Spominki, ki nekaj povedoVrhunski izdelki zahtevajo poseben način prodaje - turistu je treba najprej razložiti, kaj je na primer panjska končnica. Potem so navdušeni.
V prodajni galeriji Rustika, ki predstavlja del turistične ponudbe prestolnice in njene izpostavljene turistične točke - Ljubljanskega gradu -, Janko in Zdena Mlakar obiskovalcem ponujata širok spekter vrhunskih izdelkov slovenskih mojstrov domače in umetnostne obrti. Mednje se uvrščata tudi sama. Janko Mlakar se z restavriranjem in repliciranjem kulturne dediščine ukvarja več kot tri desetletja. Z ženo Zdeno Mlakar, ki skrbi za poslikave, sta razvila obsežno paleto izdelkov, pri katerih poleg spoštovanja izvirnikov upoštevata tudi njihovo uporabnost in skladnost s potrebami sodobne bivanjske kulture. Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom. Janko Mlakar, ki je do predlani vodil sekcijo za domačo in umetnostno obrt pri Obrtni zbornici Slovenije, si že vrsto let prizadeva, da bi bili najboljši izdelki deležni posebne in ugodne obravnave na trgu, obenem pa si prizadeva, da bi Slovenija dobila ustrezno prodajno mrežo, ki bi zadovoljila specifično ciljno skupino domačih in tujih strank. Pred šestimi leti, ko je prodajna galerija Rustika odprla svoja vrata, je jasno definiral ciljno skupino in ji prilagodil ponudbo in način prodaje. Čeprav prodaja manj kakovostnih izdelkov spominkarske industrije prinaša večje prihodke, se je zavestno odločil za prodajo vrhunskih izdelkov, ki so prejeli pozitivno mnenje Komisije za presojo izdelkov domače in umetnostne obrti pri OZS. »Kratkoročno gledano taka strategija ni najbolj dobičkonosna. S tem ko se usmerimo v to kakovostno raven, si avtomatično zožimo krog strank. Toda dolgoročno gledano je usmeritev v višji srednji sloj turistov perspektivna, saj na njej sloni prihodnost celotnega slovenskega turizma,« je prepričan Janko Mlakar.
Prav načrti za prihodnost so Janka Mlakarja pripeljali do odločitve, da je svoj zavod, v okviru katerega je delovala prodajna galerija, preoblikoval v gospodarsko družbo. Preoblikovanje bo omogočilo lažjo širitev dejavnosti in hitrejšo rast, pozneje pa seveda tudi ustvarjanje večjega dobička. Dolgoletne izkušnje Janka Mlakarja kažejo, da ne gre za področje, na katerem bi lahko pričakovali hitre rezultate. »Dejavnosti se je treba lotevati z veliko potrpljenja, saj moramo poskrbeti ne samo za širjenje prodajne, marveč tudi nabavne mreže. Če bi slovenski turizem cvetel, kot je cvetel konec sedemdesetih in v začetku osemdesetih let, potem slovenska produkcija absolutno ne bi pokrila povpraševanja,« razlaga Janko Mlakar in opozarja, da se bo moralo povečati število izdelovalcev domače in umetnostne obrti, ki pa bodo morali povečati svoje proizvodne zmogljivosti. Prodajana galerija Rustika ima poleg strogih meril pri izboru prodajnih artiklov, pestre in nestereotipne ponudbe (prodajajo izdelke več kot 130 mojstrov) pred konkurenco še eno pomembno prednost – ozaveščanje potrošnikov, ki sloni na primerno usposobljenih prodajalcih. Izdelki domače in umetnostne obrti se namreč najuspešneje prodajajo prek zgodbe, ki stoji za njimi. »Panjska končnica je za tujega obiskovalca le kos lesa z nerazumljivo poslikavo. Ko pa mu razložimo ozadje, celotno zgodbo, postane zanj zanimiva,« opiše prodajno strategijo Janko Mlakar in doda: »Poleg tega se vedno držimo načela, da je vsak gost prijazno sprejet, tudi če ocenimo, da ni potencialni kupec. Ne boste verjeli, koliko strank se prav zaradi tega, kako jih ponudimo izdelke, odloči za nakup.« Janko Mlakar pravi, da je za način prodaje, ki temelji na ozaveščanju kupcev, potreben kader s primerno ravnjo izobrazbe. »Tu pa se soočimo z zakonodajo. Ta predpisuje končano trgovsko šolo, ki pa ne nudi ravno primerne izobrazbe. Zame je idealen gimnazijec s splošno izobrazbo in razgledanostjo, z dobrim znanjem tujih jezikov, zgodovine in geografije. Žal pa oseba s takšnim znanjem zaradi predpisov ne more prevzeti vodenja trgovine,« pojasnjuje težave s kadri Janko Mlakar, ki je prepričan, da se je odločil za pravo poslovno strategijo. Navsezadnje to potrjuje tudi dejstvo, da se je njegova prodajna galerija znašla na straneh japonskega in ameriškega turističnega vodnika po Evropi. |
|