|
|||
Roke stran, to je moje!Ob uveljavljanju na domačem in predvsem svetovnih trgih je dobra poslovna poteza tudi, da podjetnik poskrbi za zaščito svojega inovativnega izdelka, ko pa se uveljavi in morda ustvari prepoznavno blagovno znamko, zaščiti tudi to. A resnici na ljubo v večini primerov zaščita patenta, blagovne znamke ali modela v bistvu ne preprečuje njihove kraje.
Če nimaš zaščite, si bolj ranljiv, pravijo strokovnjaki iz prakse. Stopnjo učinkovitosti zaščite pa spremlja toliko če-jev, kolikor je primerov, zato je nemogoče zaokrožiti zgodbo ali posredovati prav vse napotke za učinkovito zaščito. Zbrali pa smo nekaj splošnih informacij, kam se obrnemo in kako zaščitimo tisto, kar si želimo, da bi na trgu bilo prepoznavno kot le naše.
»Pri zaščiti pravic intelektualne lastnine je nujno premisliti o optimizaciji razmerja med njeno ogroženostjo, velikostjo trga oziroma možnosti plasiranja na njem in stroški zaščite, ki jih odštejemo za zaščito in njeno vzdrževanje. Podjetnik ali izumitelj naj najprej stopi na Urad Republike Slovenije za intelektualno lastnino, kjer lahko brezplačno dobi veliko uporabnih informacij in nasvetov ter pomoč pri enostavnejših patentnih zahtevkih oziroma zahtevkih po zaščiti blagovne znamke ali modela. Da ne bi nesmiselno trošil časa in denarja za nekaj, kar že obstaja oziroma je zaščiteno, je prvi korak poiskati, ali so podobna znamka, oblika ali inovativni izdelek oziroma izum že vpisani v bazo podatkov. Pri patentni prijavi pa tudi pri drugih zahtevkih zaščite intelektualne lastnine je za začetnika velik problem, kako se znajti v razvejanih bazah podatkov o že obstoječih zaščitah in predvsem, kako pravilno napisati zahtevek. Spletna stran urada (www.uil-sipo.si/uil/) nudi zelo široke informacije in baze podatkov, tam je tudi spisek zastopnikov, ki urejamo bolj zapletene primere oziroma pomagamo pri širitvi zaščite oziroma patenta tudi na trge zunaj Slovenije,« nas je napotila Antonija Flak, evropska patentna zastopnica iz zasebne družbe Patentni biro AF.
Kako močna je zaščita
Običajna napaka tistega, ki se odloči samostojno vložiti zahtevo za podelitev patenta, je, da ta ni pravilno opisan. »Od tega, kako dobro je v zahtevku zajet opis inovacije - način podaje opisa predpisuje pravilnik - je odvisno, kako hitro bo postopek potekal in kako dobro bo zaščiten izum oziroma izdelek. Patentna prijava mora imeti pravilno predpisano strukturo poteka zapisa, neko vodilno nit, ki omogoča dober vpogled v novost izuma. Če je potrebno, vsebuje patentna prijava tudi risbe in/ali blok sheme z vsemi tehničnimi podrobnostmi izuma. Najpogostejše napake v prijavah so prav v tehničnem opisu razlike med obstoječim in novim izdelkom. Pri pisanju prijave se je treba vprašati, ali bi s tem opisom pred sodiščem lahko dokazal, da je izdelek tehnična novost in narejen po moji izvirni zamisli,« pojasnjuje patentna zastopnica Antonija Flak.
Kljub registrirani zaščiti blagovne in/ali storitvene znamke, pa je ta lahko tudi slaba, če vlagatelj ne pozna logike določanja pravih razredov blaga in storitev ter s tem obsega zaščite. Z znamko je namreč pravno varovan znak le v obsegu tistih razredov po mednarodni klasifikaciji blaga in storitev, kar je bilo priznano z odločbo državnega urada, poudarja sogovornica. Nadzor kršitve znamke je prepuščen lastniku, lahko ga izvaja preko spleta, ki nudi dovolj možnosti preverjanja, še bolje pa preko izkušenega specializiranega zastopnika, ki izvaja redni monitoring.
Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo. |
|