|
|
Pridejo na domPodjetja za drobne storitve so priložnost za ljudi z idejami in malo kapitalaV razvitem svetu že dolgo ni več privilegij izbrancev in bogatašev, da nekatera opravila v stanovanju, hiši ali okrog nje namesto lastnikov opravijo za to specializirana podjetja. Zaposlenim ljudem pogosto zmanjkuje časa za ta dela, posebno kjer sta poklicno aktivna oba zakonca. Pa tudi ne vidijo razloga, zakaj bi zanje porabili še tiste redke ure prostega časa, če si lahko privoščijo, da to namesto njih (mogoče celo bolje) opravi nekdo drug. Pri nas marsikaterega takega opravila še ne moremo prenesti na druga ramena, ker enostavno nimamo podjetij, ki bi se s tem ukvarjala. Vendarle pa so se v večjih slovenskih mestih že pojavile prve lastovke, ki so prav v takih drobnih storitvah odkrile še neodkrite in nepokrite tržne niše. Kaj so pripravljeni delati namesto vas? Varujejo otroke, negujejo vaš vrt, svetujejo vam pri urejanju vaše bližnje okolice, prepleskajo ograjo (ali pa tudi stanovanje), opravljajo drobna hišna popravila, v zgodnjih jutranjih urah dostavijo na dom svež kruh, pecivo in mlečne izdelke, sveže domače mleko ali pa kar celo kosilo. Pravo pravcato kosilo, za "halo pice" že tako ali tako vsi vemo. Katere so skupne značilnosti teh poslov? Najpomembnejša je nedvomno ta, da se jih lahko loti vsak, če le ima dobro idejo. Toda preden se na slepo nekam zaženete, morate dobro razmisliti, komu boste svoje storitve prodajali, in opraviti tržno raziskavo, če se hočete izogniti tveganju. Veliko pa jih začne tudi brez take vnaprejšnje priprave. Razlog za to je najbrž dejstvo, da je v večini teh dejavnosti mogoče začeti z zelo majhnim denarnim vložkom. Ponavadi je vse, kar potrebujete, miren kotiček doma, avto, telefon, kasneje pa si kupite še računalnik in telefaks, pa imate že vso tehnično opremo. Morda se prav zato s temi opravili večinoma ukvarjajo mladi ljudje, nekateri celo že med študijem. Take dejavnosti so lahko tudi odskočna deska za druge, ki zahtevajo nekaj več kapitala. Poglejmo si nekaj podjetij iz Ljubljane in Celja in nekatere probleme, s katerimi se srečujejo. Za lepše jutro Ideja za podjetje Dobro jutro je nastala med smučanjem v Avstriji, kjer je njegov lastnik Peter Pakiš prvič izkusil udobje, ko ti nekdo zjutraj dostavi kruh in pecivo pred vrata, da ni treba hoditi v trgovino, posebej še, če je zunaj pasje mrzlo. O ideji se je posvetoval s prijatelji in večina se jih je strinjala, da bi nekaj takega potrebovali tudi v Ljubljani. Ker kot inženir elektrotehnike s svojo prvo službo ni bil preveč zadovoljen, ni imel prav veliko izgubiti in se je zadeve resno lotil. Najprej se je omejil na Šentjakob, kjer je doma, in začel na domove dostavljati izdelke bližnje pekarne Piskač. Slabo leto kasneje ima podjetje približno 400 naročnikov z vseh koncev Ljubljane. Pridobili so jih v glavnem s ponudbami, ki so jih puščali v poštnih nabiralnikih, sedaj pa tudi s pomočjo agentov na terenu. Razširili so ponudbo in poleg Piskačevih izdelkov dostavljajo še izdelke pekarne Pečjak, mlečne izdelke Ljubljanskih mlekarn, prinesejo pa tudi Dnevnik, Delo, Oglasnik in številne druge revije. Jeseni pa bodo začeli tudi z dobavami hrane iz diskonta. Kaj se torej v Šentjakobu dogaja v poznih nočnih urah? Honorarni raznašalci (vsak pokriva določeni del Ljubljane) pridejo z avtomobili na zbirno mesto po blago, ga po spisku naročil od prejšnjega dne spakirajo v vreče in razvozijo na naslove naročnikov. Vsak naročnik mora imeti dve vreči in vsak dan prazno skupaj s seznamom za naslednji dan obesi na kljuko ali na dogovorjeno mesto. Pri takem delu, čeprav je morda videti preprosto, nastajajo problemi, ki jih podjetnik težko vnaprej predvidi. "V pekarni so se nam morali nekoliko prilagoditi," je povedal Peter Pakiš. Bolj težavno je bilo dogovarjanje z Ljubljanskimi mlekarnami, da jim dostavljajo izdelke ob ustrezni uri. Premagati pa je bilo treba tudi predsodke odjemalcev, ki so se bali, da jim bodo blago pokradli, da bo prišlo do zmešnjave ... Glavni problem, s katerim se je Peter Pakiš srečal, pa ni tehnične ali organizacijske narave, ampak je neredno plačevanje. Izdelke skupaj s storitvijo zaračunavajo dvakrat mesečno, vendar večina naročnikov plačuje le enkrat, veliko pa je tudi neplačnikov, zato so bili prisiljeni uvesti delna predplačila. Ambicija podjetja Dobro jutro je najprej dobro pokriti Ljubljano, potem pa mogoče tudi druge večje kraje v Sloveniji. Bralce, ki bi se radi lotili česa podobnega, bo morda zanimalo, kdo so stranke tega podjetja. "Težko bi opredelil sloj ali starostno skupino naših odjemalcev," pravi Peter Pakiš. "Predvsem so to praktični, zaposleni ljudje, ki znajo ceniti udobje." Ena dejavnost vedno ne zadošča Podjetja za drobne storitve se prebujajo tudi zunaj Ljubljane. V Celju smo poiskali dve taki podjetji, ki pa se ne preživljata samo s storitvami. Darko in Irena Požek iz Celja sta drugo ime za agencijo Hop - hop. Njena dejavnost je dostava hrane na dom ostarelim, čiščenje, obiski ostarelih na domu. Darko se je že prej ukvarjal z obrtjo, imel je zaposlena dva delavca, v glavnem so opravljali mizarska dela in tapeciranje. Potem pa je njegova svakinja opustila dostavo hrane upokojencem, s katero se je nekaj časa ukvarjala, ker samo od tega ni mogla živeti. Ireni Požek se je zdelo škoda, da bi ta dejavnost zamrla, zato je moža prepričala, da sta prevzela njene stranke, vsega skupaj jih je bilo pet. Veliko sta vložila v reklamo. Oglasi na celjskem radiu, v lokalnih časopisih, letaki v nabiralnikih in plakati so obrodili sadove, tako da imata sedaj že 70 stalnih odjemalcev za kosila. Hrano naročata v vrtcu, dietne menije pa v domu upokojencev. Dostava kosila na dom se seveda plača, druge drobne pozornosti, če na primer kdo želi kaj iz trgovine, pa so zastonj. "Za zdaj še nimamo takega obsega, da bi se lahko preživljali samo s tem, sčasoma pa bo to morda možno," je povedala Irena Požek. Podjetje Baby boom je pred dobrim letom ustanovil Brane Brezovšek iz Celja, najprej kot servis za varovanje otrok na domu. Ideja je bila lepa, starši so bili navdušeni, vendar je Brane kmalu ugotovil, da se samo od tega ne bo dalo živeti. Tako je svojo dejavnost razširil še na grosistično prodajo igrač, posredovanje inštrukcij za osnovnošolce ter organiziranje igralnic za otroke na sejmih in drugih javnih prireditvah. V podjetju je poleg njega zaposlenih še pet mladih ljudi, ki to delo za zdaj še opravljajo preko javnih del. Z varovanjem otrok na domu pokrivajo Celje in okoliške kraje, kot so Žalec, Šentjur in Laško. V enem letu so si pridobili že kar nekaj celodnevnih varstev (če naročite varstvo za cel mesec, je cena nižja), tako da so varuške polno zaposlene. Poleg varovanja otrok postorijo tudi manjša kuhinjska opravila. Na voljo so tudi popoldne, zvečer ali ponoči, kar je za starše, ki morajo nujno z doma, še najbolj pomembno. Kljub začetnemu razočaranju nad številom strank so prepričani, da je v tem prihodnost. Odskočna deska Po tujih zgledih sta se ravnala tudi Boštjan Skubic in Gregor Šuc. Boštjan je na idejo prišel med potepanjem po Nizozemski, ko je opazoval vrtove tamkajšnjih stanovanjskih hiš in izvedel, da zanje večinoma skrbijo za to specializirana podjetja. Tako sta ustanovila podjetje za vrtnarske storitve Borger, d.o.o. Kmalu pa se je pokazalo, da so zahteve naših ljudi drugačne. "V Angliji in na Nizozemskem je običajno, da podjetje prevzame celoletno skrb za urejanje vrta. Spomladi obrežejo drevesa, grmovje, dognojijo zemljo, dosejejo travo, jo celo leto kosijo in v poletnih mesecih vrt tudi zalivajo. Pri nas pa ljudje v glavnem povprašujejo po strokovnih delih, ki jih sami ne obvladajo," je povedal Boštjan Skubic. Za ciljno skupino sta izbrala ljubljansko naselje stanovanjskih hiš, Murgle, ker se jima je struktura stanovalcev zdela "zrela" za njuno ponudbo. Prvo leto jima je uspelo pridobiti 25 strank za celoletno urejanje vrta, drugi pa so želeli le preureditev, skrb za vrt pa bi radi ohranili sami. V spomladanskem času, ko je z vrtnarjenjem največ dela, zaposlita nekaj honorarnih delavcev, stalno pa sodelujeta s tremi strokovnjaki. Boštjan Skubic pravi, da je problem dolga mrtva sezona, ki jo nameravata zapolniti s kakšno dejavnostjo, ki bo vezana na zimski čas. Sicer pa je Boštjan še študent in se mu še ne mudi s hitrim širjenjem podjetja. Modro je ugotovil, da je precenjevanje lahko na začetku podjetniške poti nevarno. "Najprej sva se usmerila na lastnike zasebnih hiš, ki jih s podobnimi storitvami še nihče ni pokrival, in počasi si bova nabirala izkušnje. Čez čas bo podjetje sposobno konkurirati tudi pri urejanju večjih mestnih nasadov." Čeprav sta reklamne lističe metala v nabiralnike samo v Murglah, imata vse več strank po vsej Ljubljani, zato prihodnje leto načrtujeta reklamno akcijo še v drugih ljubljanskih naseljih. Pričakujeta, da bosta v drugem letu svojega podjetja število strank za celoletno urejanje vsaj podvojila. Pravita, da je še dosti ljudi, ki jim manjka časa in strokovnega znanja, radi pa bi imeli lep vrt. V takih storitvah je nedvomno prihodnost in priložnost predvsem za začetnike v podjetništvu. Možnosti je še veliko. Na Nizozemskem na primer si kmečke družine lahko privoščijo skupne počitnice; v tem času poseben servis poskrbi za celotno kmetijo. Kdor pride prej na idejo, ima prednost. Nekaj nasvetov, kako voditi storitveno podjetje od doma Predvsem ne smete začeti s podjetjem, ki bo imelo glavno postojanko pri vas doma, če radi dolgo spite in veliko gledate televizijo. Najpomembnejša razlika med domačo pisarno in poslovnimi prostori v mestu je ta, da imajo vaše stranke tudi vaš domači naslov. Zato še posebej veljajo naslednja pravila: - Vse, česar se lotite, morate delati profesionalno. Če vodite storitveno podjetje od doma, to ne pomeni, da lahko prespite pol dopoldneva, delate v pižami, hodite okrog v oblačilih, popackanih s hrano, in se brijete dvakrat na teden. Če le morete, imejte ločeni telefonski liniji za faks in za telefon in ločena vhoda za pisarno in stanovanje. P.S.: televizijo lahko pustite v stanovan-ju. - Pazite, da ne boste začeli mešati poslovnih in osebnih proble-mov. Delo doma vam omogoča, da ste blizu družini in laže usklaju-jete poslovne in osebne obveznosti, vendar se vam lahko kaj hitro zgodi, da se začne oboje prekrivati, kar pa nikakor ni dobro za posel. Da bi se temu izognili, morate najprej strogo ločiti poslovne prostore od osebnih. Pisarno si uredite v garaži, prosti spalnici, če pa tega nimate na voljo, vsaj pregradite dnevni prostor ali spalnico tako, da boste imeli svoj kotiček. Domačim pa jasno in glasno oznanite svoj delovni čas, v katerem ne želite, da vas motijo brez potrebe. - Ne skoparite pri opremi. Ob vsej tehnologiji, ki je dandanes na voljo, lahko svojo pisarno spodobno opremite za ne preveliko vsoto denarja. Tudi začetniki si lahko privoščijo računalnik primerno velike zmogljivosti, telefaks in fotokopirni stroj, če ga potrebujejo. Ne kupujte poceni, tudi če ste na tesnem z denar-jem. Če vzamemo za primer računalnik, boste čez eno leto za novega dali več, kot če bi že letos kupili malo dražjega, pa takega, ki zares ustreza vašim potrebam. - Naj bo čas na vaši strani. Če imate pisarno doma, pomeni, da ne zapravljate časa s potjo na delo in nazaj, telefon in telefaks pa imate dobesedno na dosegu roke. Ne zapravljajte časa, ki ga na tak način pridobite, ampak ga uporabite, da prehitite tekmece. - Dejstvo, da delate od doma, spremenite v prednost. Ker so vaši režijski stroški nizki, saj stanujete in delate v isti zgradbi, imate vse možnosti, da si svoje delovno mesto uredite tako, da boste lahko kar najbolje delali. |
|