|
|||
»Pri nas je vse leto novo leto«Čeprav je pogovor z Marko Karpan, ustanoviteljico in direktorico aranžerskega podjetja Pro-Mak, potekal v začetku novembra, je v njihovih 200 kvadratnih metrov velikih razstavnih prostorih že vladalo novoletno vzdušje: smrečice so utripale v barvnih lučkah in okraskih, tla je pobelil sneg A daleč od spokojnosti.
Slovenci za božično-novoletne praznike v povprečju obdarimo 10 ljudi, za posamezno darilo pa namenimo 20 evrov (GfK Slovenija, 2010). Na drugi strani Atlantika ameriški potrošniki za praznično dekoracijo porabijo okoli 6 milijard dolarjev. Glede na to, da je zahodni trend bogatega okraševanja domov, trgovskih centrov in javnega prostora že desetletje prisoten tudi v Sloveniji, nas je zanimalo, kako poslujejo podjetja, ki se ukvarjajo s proizvodnjo in prodajo okraskov in daril ter aranžiranjem. Podjetje Pro-Mak je letos okrasilo Kremelj, unikatne ročne gravure GraviArta pa so zaželena protokolarna darila.
Jesen je za družinsko podjetje Karpanovih najbolj intenziven del leta, ko je treba z novoletnimi okraski založiti trgovce in cvetličarje ter okrasiti izložbe in druge objekte naročnikov. »Vsak dan izdelujemo aranžmaje do 8. ure zvečer. Delamo tudi ponoči, na primer center InterSpar na Viču bomo krasili ponoči, ko ni ljudi. Naših 12 smrek z okrasjem je že pripotovalo v predsedniško palačo v Kremlju,« Marka Karpan izpostavi ključno naročilo, s katerim si Pro-Mak obeta prodor na ruski trg. Uspeh je plod skoraj četrt stoletja dela, investicij v znanje in promocijo ter sodelovanja vseh družinskih članov Marke, Vojtija in Martina Karpana.
Prvi v Sloveniji ponujali suho cvetje
Istega leta, ko je bil v Sloveniji božič prvič uveden kot dela prost dan, je Marka Karpan, sicer profesorica fizike in tehničnih ved, v Sežani z lastnimi prihranki odprla trgovinico s suhim cvetjem. »Sprva sem povezovala šopke zase in znance, nato sem odprla popoldansko obrt. Ko sem aranžmaje iz suhega cvetja predstavljala v televizijski oddaji, je bilo naenkrat toliko povpraševanja, da smo že leto pozneje, 1990. leta, odprli prvi butik suhega cvetja v Ljubljani. Že takoj na začetku smo se odločili, da želimo ponujati le najboljše na najboljši lokaciji, tako da smo svoje prostore uredili v tedanji blagovnici Nama na Tromostovju. 15 let smo se vsak dan vozili iz Sežane v Ljubljano, da smo oskrbovali trgovino in naše stranke. Leta 1992 smo začeli z veleprodajo, pri čemer smo pridobili italijanskega partnerja in soinvestitorja v večje skladiščne prostore. Enzo de Gaspari je še danes eden naših najpomembnejših dobaviteljev. Leta 2010 pa smo se selili v 500 kvadratnih metrov velike poslovne prostore na Tržaški s skladiščem in velikim izložbenim prostorom, v katerem si lahko stranke vse leto ogledujejo in izbirajo naše dekoracije.«
Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo. |
|