|
|
Poznate pravo lastno ceno svojega izdelka?Zdi se, da je večina izdelkov (in to velja tudi za storitve) v času splošne gospodarske krize najbolj občutljiva na cene. Zaradi denarja, ki ga ni ali pa ga ni dovolj, morda pa ga le kupci bolj skrbno obračajo v strahu, da pridejo še težji časi.Konkurenca se je spomnila klubskih kartic zvestobe s popusti, ponujajo darila, druge ugodnosti, vsak dan nas preplavljajo ponudbe izdelkov v akciji, ob torkih ugodnosti za upokojence, ob četrtkih za nakupe nad 20 evrov, pravkar so nas izžrebali in dobimo knjigo zastonj, če le eno posebno ugodno kupimo, vsak dan dobimo v nabiralnike na kupe propagandnega materiala. Ali naj se tega lotimo tudi mi?
Nekateri kupci nasedejo. Enkrat, dvakrat, velikokrat. Kupijo tudi stvari, ki jih ne rabijo. Včasih so celo zadovoljni, ker so kupili res kvalitetno in poceni. Ampak tudi to se enkrat konča. Morda se nad prevaro osvestijo kupci, morda propadejo proizvajalci – ne eno in ne drugo pa nima prihodnosti.
V času krize je tako kot tudi v dobrih časih potrebno obvladovati stroške. In poznati prave lastne cene izdelkov oziroma storitev. Stvar pa ni preprosta in morda smo v preteklosti zagrešili kakšno napako, ko smo določenemu izdelku pripisali stroške, ki jih v resnici ni povzročil. Zato je prav, da še enkrat pregledamo kalkulacije.
Stroški, ki sestavljajo lastno ceno
Lastno ceno sestavljajo direktni in indirektni stroški. Direktni stroški so tisti, ki jih lahko direktno pripišemo posameznemu izdelku ali organizacijski enoti, indirektni pa tisti, ki proizvodnjo in prodajo posameznega izdelka ali posamezno enoto sicer podpirajo, vendar podpirajo tudi druge izdelke ali enote. Tako so stroški materiala direktni, tudi plače tistih delavcev, ki ta izdelek izdelujejo, amortizacija tistih strojev, ki sodelujejo v procesu proizvodnje tega izdelka, najemnina za prostor, v katerem se izdeluje, skladišči in prodaja ta izdelek itd. Direkten bi lahko bil tudi strošek zavarovanja skladišča, v katerem je ta izdelek skladiščen, če gre za skladišče samo tega izdelka. Če podjetje izdeluje samo en izdelek, so pravzaprav vsi stroški direktni. Takšnih podjetij pa praviloma ni. Podjetja izdelujejo različne izdelke in pri tem nastajajo tako stroški, za katere je lahko ugotoviti, kateri izdelek jih povzroča, kot tudi stroški, ki so splošni – vezani na vse izdelke. Ti stroški so v večini tudi fiksni stroški, vsaj na kratek rok.
Problem teh indirektnih ali splošnih stroškov se v poslovanju podjetja kaže pri kalkulaciji cene izdelka – ko želimo ugotoviti, koliko nas proizvodnja določenega izdelka stane.
Prav tako se s tem problemom srečamo, ko ugotavljamo uspešnost posameznega izdelka ali organizacijske enote ter s tem povezanimi poslovnimi odločitvami.
Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo. |
|