V sodobnem poslovnem svetu je skorajda nemogoče upravljati podjetje brez odobravanja prodaje z odloženim rokom plačil. Odloženi rok plačila za blago ali storitve pa ni nič drugega kot dobaviteljsko posojilo. Če bi lahko še ne dolgo tega dejali, da je odobravanje dobaviteljskih posojil pomembna konkurenčna prednost, pa danes lahko zatrdimo, da v večni gospodarskih panog brez teh ne gre več.
Običajno je cilj vsakega kupca, da bi v poslu dobil odobreno odloženo plačilo. To mu, vsaj začasno, izboljša denarni tok, saj tako pridobi posredni vir financiranja. Tako pridobljena finančna sredstva lahko kupec uporabi za druge namene. Kar je na eni strani dobro za kupca, je na drugi strani slabo za prodajalca. Cilj vsakega prodajalca je, da bi dobil denarna sredstva takoj, ko je mogoče. Zaradi odobrenega dobaviteljskega posojila so prodajalčeva sredstva vezana v terjatvah za določen čas. Pojavi se potreba po financiranju lastnih sredstev za čas do zapadlosti terjatev, ki jih ima iz naslova posojila, odobrenega kupcu. Omenjeno vodi v položaj, da podjetja zaradi odobravanja dobaviteljskih posojil nimajo na voljo zadostnih sredstev za financiranje tekočega poslovanja v željenem obsegu. To seveda neugodno vpliva na finančno stanje podjetja in slabša njegovo boniteto. Rešitev tega je faktoring.
Kaj je faktoring?
Faktoring je moderna finančna storitev, ki na enem mestu z enim dogovorom odstranjuje vse pomanjkljivosti pri prodaji na odloženo plačilo brez dodatnih zavarovanj do kupca v državi in zunaj nje. Preprosto povedano gre za to, da prodajalec
prenese kratkoročno terjatev z valuto plačila do 180 dni do domačega ali tujega kupca
na faktorja oziroma ponudnika faktoringa. Pri tem lahko izbira med različnimi storitvami:
1. Financiranje na podlagi odstopa kratkoročnih terjatev Po odstopu terjatev (glej sliko 1) do domačih ali do tujih kupcev (pred njihovo dospelostjo) lahko faktor že naslednji dan po podpisu odstopne izjave nakaže prodajalcu - odstopniku terjatev
predujem v višini do 80 do 90 odstotkov odstopljene terjatve. Preostali znesek faktor nakaže prodajalcu takrat, ko kupec plača račun.
Pri tej storitvi je potrebno omeniti, da mora prodajalec za predujem plačati
obresti. Vendar pa prodajalcu predčasnega financiranja ni nujno izkoristiti, če ga ne potrebuje, saj s tem zniža stroške svojega poslovanja in financiranja.
2. Popolna zaščita pred riziki neplačil - Faktoring brez regresne pravice – z zavarovanjem terjatev
Pri tovrstni obliki si komitent zagotovi popolno zavarovanje plačil do tistih kupcev, za katere faktor poprej odobri določen limit zavarovanja. Zavarovanje torej velja
samo do limita; če odprte terjatve presežejo limit zavarovanja, nosi tveganje neplačila za to razliko komitent sam. Faktor podjetju nakaže denar takrat, ko kupec poravna terjatev; če terjatve ne poravna, mu nakaže denar najkasneje 120 dni po zapadlosti računa.
Poudariti je treba, da faktor ni dolžan plačati neplačane obveznosti kupcev zaradi upravičenega ugovora v zvezi s kakovostjo opravljene storitve oziroma dobavljenega blaga. V tem primeru lahko kupec zavrne plačilo ali se s komitentom dogovori za popust. Faktor mora biti o tem seveda pravočasno obveščen in mora s tem soglašati.
Če kupec ne plača obveznosti zaradi nelikvidnosti oziroma nesolventnosti, prisilne poravnave, stečaja ali drugih razlogov mora faktor v določenem roku (običajno 120 dni) komitentu nakazati razliko do polne vrednosti računa. Če komitent ne izkoristi predčasnega financiranja, je to celoten znesek računa.
- Faktoring z regresno pravico – brez zavarovanja terjatevZa faktoring z regresno pravico je značilno, da ne ponuja zavarovanja pred neplačilom kupca, pač pa je poudarjena funkcija
financiranja in upravljanja terjatev. Pri neplačilu kupca lahko faktor v določenem roku po zapadlosti obveznosti (najpogosteje 120 dni) pozove komitenta na plačilo obveznosti namesto kupca. Faktor se za ta korak odloči običajno po tem, ko izčrpa vse druge možnosti. Komitent mora izvršiti reodkup in plačati faktorju polno vrednost računa, prav tako pa tudi obresti, davke in provizijo.
Pri odobravanju tovrstne oblike faktoringa je poudarek na
kreditni sposobnosti komitenta in ne kupcev. V praksi uporabljajo tovrstni faktoring komitenti, ki dobavljajo številnim kupcem z manjšo kreditno sposobnostjo, odprte terjatve do posameznega kupca pa ne dosegajo visokih zneskov.
3. Vodenje računov, unovčevanje in izterjava Pri tej storitvi faktor zagotavlja stalno, ažurno
vodenje knjigovodstva terjatev. Torej natančno in učinkovito skrbi za komitentove terjatve (izstavljene in odstopljene račune) in mu periodično, navadno tedensko, pošilja poročila o prometu in stanju terjatev, prejetih plačilih, povprečnih zamudah, prav tako pa tudi izstavlja
opomine in izvaja
unovčevanje terjatev. Sporoča tudi druge, za komitenta koristne informacije o stanju odstopljenih terjatev. Za podjetje je kakovostno opravljanje omenjenih dejavnosti zelo pomembno, saj prav to vodi k obvladovanju denarnega toka podjetja. Mnogo podjetij bodisi zaradi neznanja bodisi iz kakršnegakoli drugega razloga ni sposobno zagotoviti učinkovitih storitev na tem področju. V tem primeru faktor omogoča komitentu znižanje administrativnih stroškov, povečuje rentabilnost poslovanja in prihrani čas. Komitent lahko čas, ki bi ga sicer porabil za unovčevanje terjatev, koristneje uporabi za primarno dejavnost podjetja.
Strokovnost upravljanja je še posebej pomembna pri
mednarodnem poslovanju, saj faktor s svojim znanjem, preteklimi izkušnjami in ustaljenimi povezavami omogoča premostitev težav, ki nastajajo zaradi razlik v jeziku, valuti, zakonu, poslovnih običajih in navadah v različnih državah.
4. Spremljava bonitete in kreditne sposobnosti poslovnih partnerjev V povezavi z omenjenimi tveganji je treba posebej omeniti storitev
ugotavljanja bonitete kupca. Praviloma lahko faktor pridobi boljšo informacijo o poslovanju in plačilni sposobnosti kupca kakor komitent. Prek odobrenih limitov za zavarovanje terjatev do posameznih kupcev dobi podjetje posredno tudi informacijo o boniteti kupca. Tudi ko faktor ni pripravljen zavarovati terjatve, dobi komitent brezplačno preverjanje bonitete oziroma informacijo, da prodaja takšnemu kupcu brez dodatnega zavarovanja najverjetneje ni varna.
Za koga je faktoring primeren Faktoring izjemno pozitivno vpliva na razvoj podjetništva, zlasti za mala, srednja in hitro rastoča podjetja, ki s pomočjo faktoringa
financirajo rast obsega poslovanja ter
odpravljajo tveganje neplačil s strani kupcev. Pri nas ga največ uporabljajo prav
hitro rastoča podjetja. Primeren je tudi za velika podjeta z dobro kreditno sposobnostjo (uvozni faktoring), prav tako pa je nepogrešljiv za podjetja, ne glede na velikost, ki imajo občasne likvidnostne težave zaradi odobravanja dobaviteljskih posojil. Prav posebno pozornost faktoring namenja partnerskim odnosom, spremljanju dolžnikov in odpravlja morebitne odpise terjatev.
Storitev faktoringa je še posebej primerna za podjetja, ki hitro pridobivajo nove kupce in so zato bolj izpostavljena tveganju.
Zgled iz domače prakse Danes je faktoring ena izmed najbolj konkurenčnih in v svetovnem merilu vse bolj uveljavljenih finančnih storitev. Tudi v Sloveniji je faktoring vse bolj prepoznaven, saj se število uporabnikov iz leta v leto povečuje, kar kaže tudi kontinuirana
30-odstotna rast. Tako hitra rast prometa in števila strank je posledica zelo koristne in prilagodljive storitve, ki je med podjetji izredno dobro sprejeta in cenjena.
Poglejmo konkreten zgled manjšega slovenskega podjetja izpred treh let, ki se ukvarja s proizvodnjo in trgovino plastičnih izdelkov. Podjetje je imelo težave zaradi neplačevanja in zamujanja pri plačilih kupcev, hkrati pa je za svojo rast potrebovalo takojšna denarna sredstva. Ko se je direktor obrnil na ponudnika faktoringa, sta skupaj najprej izločila neplačnike, od katerih je nekaj podjetij sčasoma šlo v prisilne poravnave ali stečaj. Dolžniki, ki so zamujali s plačili, pa so se s faktorjevim prevzemom unovčevanja terjatev bolj plačilno disciplinirali. Podjetje je z odkupom terjatev
pridobilo denar takoj ob izstavitvi fakture in priskrbelo pri dobaviteljih polproizvode (hkrati so dobili popuste za takojšnja avansna plačila). Končne izdelke je prodajalo kupcem, ki jih je faktor poprej finančno preveril. Danes je podjetje srednje veliko in mu stroški faktoringa ne pomenijo velikega bremena, poleg tega pa del stroška pokriva s popusti pri dobaviteljih, ki jih prejme za avansna plačila.
Iz tabele je razvidno, da ima Slovenija z ustvarjenimi 185 milijoni evrov prometa v letu 2004 še veliko potencialov rasti tudi v primerjavi z vzhodnimi državami, saj ne ustvarjamo niti odstotka celotnega evropskega prometa. Nižji promet je imela v letu 2004 le še Islandija in sicer v višini 16 milijonov evrov. Največ, 30 odstotkov celotnega evropskega prometa so ustvarili v Veliki Britaniji.
Ob odstopu terjatev lahko pridobite finančna sredstva na račun takoj in vam ni treba čakati na negotova prihodnja plačila.
- Prihranek časa in denarja – unovčevanje in administrativno spremljanje terjatev
Faktor prevzame nase vso administracijo v zvezi s prevzetimi terjatvami.
- 100-odstotna varnost poslovanja
Faktor vas ščiti pred riziki neplačil vaših kupcev (v primeru likvidnostnih težav - nesolventnosti, prisilne poravnave, stečajev in podobno).
- Neomejena rast poslovanja
Z uporabo faktoringa si boste zagotovili prilagodljiv in cenovno ugoden vir financiranja, ki ne bo bremenil vaših limitov pri bankah, s čimer si boste zagotovili nemoteno poslovanje tudi pri sezonskih nihanjih ter večjo rast, kar je cilj vsakega podjetja.
- Konkurenčnost
Faktoring je lahko tudi nadomestilo za bančne garancije in akreditive.