|
|||
Poslovni načrt za: pletilstvoPreden se lotite nekega posla, morate zbrati čim več informacij in vse dobro premisliti.»Denarja je, kolikor hočete, samo pobrati ga je treba znati!« se je oni dan pridušal naključni znanec. »Saj, saj,« sem nemočno pritrjevala, »znati je treba!« Treba je torej vedeti, kaj bi delali, za koga, za kakšno plačilo in še marsikaj. In če natančno vse premislimo, prej ali prej ugotovimo, da vsega ne znamo. Potem si je treba še upati, torej imeti pogum za tveganje. In če imamo oboje, potem smo na dobri poti, da postanemo podjetniki. Kajti podjetnik mora vse to, kar si je zamislil in upal, tudi uresničiti – ali vsaj približno to. Ali mislite, da na trgu česa primanjkuje? Na primer pletenin? Marsikdo bi rekel, da s tem nima smisla začeti, ker je teh izdelkov v izobilju, poleg tega je splošno znano, da je tekstilna dejavnost v krizi in še kakšen argument proti bi se našel. Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom. Pa vendarle – tudi s pletilstvom se da preživeti, morda celo zelo dobro. Res je, da se je treba za uspeh truditi, delati in se učiti – a saj tako je povsod v podjetništvu, mar ne? Samo tisti, ki tega niso poskusili, lahko trdijo drugače – toda to je že druga zgodba. Torej pletilstvo. Kaj potrebujete? Odvisno od tega, česa se boste lotili in v kakšnem obsegu. Za začetek potrebujete vedenje o tem, kaj potrebujete za pletenje določenega izdelka ali izdelkov. Za to pa potrebujete informacije o izdelkih in kupcih, konkurenci in dobaviteljih. Najbolje je, da s strokovnjakom izdelate poslovni načrt. Recimo, da boste strojno izdelovali fine pletenine iz kakovostnega bombaža (perilo, nogavice, majice ali kaj podobnega). KUPCI Kdo bi lahko bili vaši končni potrošniki? Vsekakor moški, ženske in otroci, vendar je znotraj teh skupin dobro poznati še kakšne značilnosti, ki bodo vaš proizvod naredile primernejši, kakovostnejši, poseben – npr. športniki (tenisači, košarkarji, smučarji, golfisti, planinci …), poslovneži, umetniki, starejši, bolniki … Vsaka od teh skupin ima svoje potrebe; če vam jih uspe ugotoviti in se jim prilagoditi, imate večje možnosti za uspeh. Kje bi lahko bili vaši kupci? Trg je danes globalen kot še nikoli. Vsekakor računajte tudi na kupce čez mejo, ki počasi izginja. Če so kupci blizu, ne boste imeli veliko stroškov z dobavo svojih izdelkov, če so daleč, se boste morali več ukvarjati z logističnimi vprašanji. Perilo, nogavice, majice itd. so danes potrošno blago, zato jih kupujemo v trgovinah. Tam morajo biti prisotni tudi vaši izdelki. Torej boste morali poiskati posrednika oziroma posrednike, trgovce, ki bodo prodajali vaše izdelke. Morda pa razmišljate o tem, da bi si uredili svojo prodajalno? To ima svoje prednosti, pa tudi številne slabosti. Kdo bo prodajal? Ali se bo to splačalo? Ali obvladate tudi ta posel? Če ste začetnik, boste imeli dovolj težav s proizvodnjo, torej je prodajo bolje prepustiti profesionalcem, vsaj na začetku, da vidite, kako bo šlo. Torej pojdite in se pogovorite s trgovci. Oni vam lahko posredujejo tudi druge koristne podatke: kaj kupci posebej iščejo, kakšne cene ima konkurenca ipd. Tržno raziskavo pri specializiranem podjetju si boste najbrž težje privoščili. Kdaj bodo kupovali? Razmisliti je treba o tem, ali bodo šli izdelki v promet vse leto ali samo določen letni čas. Izrazito sezonska proizvodnja ali prodaja pomeni manjše možnosti kot celoletna, zato je treba v takšnem primeru dodati še kakšen izdelek, ki se prodaja v ravno obratni sezoni. KONKURENCA Konkurenca je številna. Med njimi so močna, že uveljavljena podjetja, pa tudi manjša, specializirana. Nekateri proizvajalci prodajajo podobne ali celo istovrstne proizvode, drugi uporabljajo drugačne materiala, drugačne kroje ipd. Tudi vi se boste morali primerjati z njihovo ponudbo, ceno, kakovostjo. V čem so njihove prednosti pred vami? In v čem so vaše prednosti pred njimi? Kakšne priložnosti in nevarnosti vas čakajo na trgu in v prihodnje? Odgovore lahko nanizate v analizi SWOT: Recimo, da so vaše priložnosti: · tržna niša za proizvodnjo in prodajo zelo kakovostnih pletenin ter· ljudje z izostrenimi potrebami po kakovosti; ovire: · konkurenca in · nelojalna konkurenca, ki bi lahko z izredno nizkimi cenami izrinila druge proizvajalce s trga; slabosti: · začetnik brez podjetniških izkušenj, · majhna finančna moč, · nepoznana blagovna znamka; prednosti: · lastni proizvodni prostori, · fleksibilnost, · stalna kakovost in · hitra dobava. OBSEG PRODAJE Načrtovanje obsega prodaje lahko poteka na dva načina: cilje si zastavite glede na predvidene možnosti prodaje in se potem s proizvodnjo skušate prilagoditi, lahko pa si zastavite proizvodne cilje in nato iščete možnosti prodaje predvidenega obsega. Vsekakor gre za načrtovanje, ki je tem bolj realno, čim več informacij imate. Kako se bodo stvari v resnici zasukale, boste lahko z gotovostjo ugotovili šele, ko boste resnično prodajali svoje proizvode. Cilje si lahko zastavite glede na predvidene prihodke, ki jih želite doseči nekaj prihodnjih let, npr. takole: 1. leto 15.500.000 SIT 2. leto 17.500.000 SIT 3. leto 19.000.000 SIT 4. leto 20.000.000 SIT CENOVNA POLITIKA Glede na predvideno kakovost se glede na konkurenco uvrstite v nižji, srednji ali višji cenovni razred. Za enako kakovost lahko načrtujete le enake cene. Nižjih si najbrž ne morete privoščiti, saj ste začetnik in imate kvečjemu več in ne manj stroškov kot konkurenca, ki se je že uveljavila na trgu in racionalizirala poslovanje. Višjih cen pa tudi ne načrtujte. Samo pomotoma ali iz nepoznavanja bi se našel kakšen kupec, ki bi bil pripravljen preplačati stvari. Toda potem se gotovo ne bi več vrnil, zgubljenega kupca pa zlepa ne pridobite več, zato je treba cenovno politiko dobro premisliti in pametno voditi. Konkurenčni ste lahko npr. na področju kakovosti materialov in izdelave, pri zasledovanju modnih smernic, pestri ponudbi barv, vzorcev in prilagajanju drugim specifičnim potrebam. Eno so bolj ali manj dane prodajne cene, drugo pa je vaša lastna cena proizvoda – koliko vas torej izdelava posameznega proizvoda stane. Za posamezen proizvod si izračunajte neposredne (material, delo) in tudi posredne stroške (npr. elektrika, ogrevanje poslovnega prostora, stroški računovodskega servisa). Pri tem potrebujete kar nekaj znanja, da ne bi naredili pomembnih napak. Vaša lastna (proizvodna) cena proizvoda mora biti nižja od prodajne, da bi ustvarili še dobiček, ki ga potrebujete za razvoj (morda tudi za vračanje posojil). Če ugotovite, da ni tako, začnite računati na novo. Morda imate predvideno premajhno količino izdelkov ali pa preveč stroškov (npr. zaposlenih). MARKETING Vstop na tržišče ni preprost. Pomemben trenutek, da potencialni kupci zvedo za vas, je, ko začnete poslovati. Tega trenutka ne smete zamuditi. Kako se boste takrat predstavili, kako boste prikazali svoje proizvode, proizvodne možnosti, podjetniško odgovornost in ideje – o tem je treba razmišljati prav tako kot o številnih, zaenkrat še zapletenih birokratskih postopkih, ki jih boste morali opraviti ob ustanovitvi podjetja. Poleg oglasov, prospektov, predstavitev na internetu in ostalih propagandnih metod ne smete zanemariti osebnih stikov s potencialnimi in z rednimi strankami. Pomembne so tudi drobne pozornosti ob praznikih, pri velikih nakupih, pa tudi dolgoletnemu sodelovanju boste morali nameniti kaj posebnega. Kljub temu boste morali razmišljati tudi o razvoju, sicer vas bo tok konkurence odnesel po reki navzdol. Denimo, da boste razvoju sledili z novimi tehnologijami, najnovejšimi materiali in modnimi smernicami. MATERIALI IN DOBAVITELJI Za proizvodnjo predvidenih izdelkov boste potrebovali npr.: · merceriziran bombaž, · česani bombaž, · regeneriran bombaž, · elastan, · poliamid, · elastiko, · etikete. Spoznajte dobavitelje in njihove dobavne pogoje. Kako boste nedvoumno definirali želeno kakovost? Kakšne količine boste nabavljali in kdaj? Kaj vam nudijo? Zanje ste vi kupec - kralj, zato se pogajajte in vi postavljajte pogoje!Z dobavitelji potem gradite partnerske odnose. Ni vse v ceni, treba je pogledati širše prednosti in slabosti in končni finančni učinek. Glede na predvideno prodajo/proizvodnjo izdelajte količinski in vrednostni plan porabe materiala. CENIK Na osnovi kalkulacije za izdelek izdelajte še predviden cenik. Za prvi izdelek npr.: material 120 SIT delo 50 SIT ostali stroški 200 SIT Skupaj 370 SIT Planiran dobiček 15 SIT Neto prodajna cena 385 SIT PROIZVODNJA Na osnovi prodajnih ciljev ter kapacitet strojev in dela naredite še količinski plan proizvodnje: PROSTORI, OPREMA Za opravljanje dejavnosti boste uporabili delavnico, ki jo imate doma, v izmeri 65 m2 in v ocenjeni vrednosti 5,000.000 SIT. Potrebovali boste tudi pisarno, ki si jo prav tako uredite v domači hiši. Prostora nista zastonj. Povzročala bosta stroške (ogrevanje, elektrika, amortizacija itd.). Nabavili ste tudi potrebno opremo: - tri pletilne in - dva šivalna stroja. Stroji niso novi, so pa dovolj zmogljivi in sodobni za predviden obseg in kakovost dela. Za opremo ste iz prihrankov (in posojil) plačali deset milijonov SIT. Potrebujete še dva specialna stroja za zahtevne pletenine. Zanju morate prihraniti (ali si sposoditi) osem milijonov SIT. ZAPOSLENI Ocenjujete, da bosta proizvodnjo zmogla dva zaposlena – vi in vaš mož. Torej bo to družinsko podjetje, v katerem bodo pomagali tudi otroci. Tako bo na začetku, potem boste pa videli, kako bo šlo. Predvidevate, da bi sčasoma zaposlili še kakšno moč, predvsem za prodajo. Računovodske storitve boste prepustili strokovnjakom. Sami pa se boste še dodatno izobraževali in usposabljali. Hodili boste na seminarje in sejme, da boste videli novosti in sledili konkurenci, če je že ne boste prehitevali. KAJ ŠE POTREBUJETE? Poleg prostorov, opreme, delavcev potrebujete še material in nekaj denarja, da bi lahko začeli. Predvidevamo seveda, da ste podjetje – recimo družbo z omejeno odgovornostjo - že ustanovili, registrirali in pridobili ustrezna dovoljenja. Na osnovi količinskega plana prodaje izdelajte količinski plan nabave materiala. Pomembno je, da začetne zaloge niso previsoke, saj obremenjujejo vaše finančno stanje. Začetnikom po navadi dobavitelji ne zaupajo preveč, pa morajo začetne zaloge tudi takoj plačati. Še preden boste začeli poslovati, bodo nastali tudi številni stroški. Naredite plan predvidenih stroškov: Zdaj izdelajte še planiran izkaz poslovnega izida: Če se bodo predvideni prihodki in odhodki uresničili, bo podjetje uspešno. Sposobno bo tudi vračati morebitna posojila oziroma privarčevati za potrebne nove investicije. Če ste začetno naložbo financirali s posojilom, potem so med odhodki tudi obresti, in neto dobiček, s katerim vračate glavnico, je manjši (odvisno od obrestne mere in dobe posojila). Če ste denar privarčevali (kot je predvideno v izkazu poslovnega izida), potem je vračilo vaše naložbe načrtovani znesek amortizacije in neto dobička. V šestih, sedmih letih se naložba povrne, kar je solidna donosnost, zlasti za tako dejavnost. TVEGANJE Vsak začetek je tvegan. Podjetništvo tudi, družinsko podjetništvo pa še posebej. Pomembno je, da imate čim več informacij, preden se ga lotite. Potem se boste učili in prilagajali sproti. Dobro je, da niste za vse sami, da lahko kdo pomaga in vas nadomesti, vsaj delno, če bo treba. Hkrati s tveganjem pa prav sebi in svojim najbližjim lahko največ zaupate. Tudi to, da bodo delali prek običajnega delavnika, če bo treba. In mnogokrat bo tako. Poslovni načrt je zaživel v praksi
Poslovni načrt, ki ga predstavljamo v glavnem članku, ni izmišljen. Pripravljen je bil za resnično podjetje, ki je na njegovi podlagi pričelo uspešno poslovati. Franci Žnidaršič je bil leta 1999 brezposeln in se je želel samozaposliti s pomočjo Zavoda za zaposlovanje. Odločil se je za proizvodnjo nogavic. Pogoj za pridobitev finančne pomoči pa je bil izdelan poslovni načrt. Narediti mu ga je pomagala Cvetka Peršak s sodelavci. Poslovni načrt Žnidaršiču še zdaleč ni služil samo za pridobitev subvencije. »Rezultate poslovanja sem ves čas primerjal s številkami iz načrta. Ko so rezultati presegli napovedi, sem videl, da sem na pravi poti,« pravi Franci Žnidaršič. Podjetnik je uresničil vse zastavljene cilje iz poslovnega načrta. Odprl je dve delovni mesti in kupil načrtovano opremo. Pri naložbah je načrte celo presegel. Ravno ko smo ga poklicali, je bil v Italiji, kjer je kupoval nov stroj. Po petih letih izkušenj se ne loti nobene naložbe brez poslovnega načrta. »Pred vsako naložbo zase vedno naredim manjši načrt. To ni nič težkega, če poznaš svojo dejavnost in svoj trg. Za pridobitev bančnega posojila pa še vedno poiščem pomoč pri zunanjih strokovnjakih, ki mi pomagajo izdelati poslovni načrt,« pojasnjuje Franci Žnidaršič. Primož Kaučič |
|