|
|||
Podjetništvo je lokomotivaMorda bo treba ekonomski model posodobiti, kot trdijo družboslovci, toda razvoj bodo vedno poganjali podjetni posamezniki. Podjetništvo tako ostaja vlečni konj, vprašanje pa je, ali politika to razume.
Zadnja raziskava Svetovni podjetniški monitor (GEM) kaže, da se na področju podjetništva dogajajo globalni premiki. V državah, ki jih poznamo kot podjetniško najbolj razvite, podjetniška aktivnost upada ali stagnira. Hkrati smo v zadnjem letu in pol lahko slišali filozofe in sociologe trditi, da se je očitno sedanji model razvoja izpel, pokazal za neučinkovitega in da potrebujemo drugačen razvojni model. Je potemtakem podjetništvo še lokomotiva, ki bo povlekla Slovenijo in svet iz krize?
»Kdo pa naj popelje Slovenijo naprej, če ne inovativni podjetniki? Pa menda ja ne politiki?« odgovarja dr. Miroslav Rebernik, vodja omenjene raziskave v Sloveniji. »Ko gospodarski razvoj očistite vse medijske navlake, boste vedno ugotovili, da so njegova gonilna sila podjetni posamezniki. Posamezniki, ki so imeli dovolj znanja in poguma, da so se lotili novih stvari … Kakršenkoli novi model razvoja naj bi se uveljavil po krizi, sam sicer ne verjamem, da se bo to zgodilo, vselej bodo v njegovem jedru podjetni posamezniki, ki bodo razpoznali poslovno priložnost in bodo sposobni zbrati vire, da to priložnost izkoristijo,« trdi dr. Rebernik.
Večje deleže podjetništva v manj razvitih državah proti bolj razvitim državam pripisuje ekonomski nuji. Gre za okolja, kjer je podjetništvo edina možnost preživetja, saj ni nobene možnosti za zaposlovanje, podjetja so redka, ni primerne poslovne in druge infrastrukture, ni večjih podjetij, s katerimi bi se vzpostavljali kooperacijski odnosi, ki bi podpirali in pospeševali razvojne ambicije, ni dovolj podjetniškega in socialnega kapitala. Ta sicer visoka stopnja podjetniške aktivnosti ima izrazito preživetvene značilnosti in le malo prispeva k razvoju. Podjetniki iz nuje imajo manjše ambicije po rasti in izkazujejo manjšo nagnjenost za zaposlovanje in razvoj kakor podjetniki, ki se podjetništva lotijo zaradi priložnosti. »Očitno torej ni 'količina' podjetništva tista, ki odločilno prispeva k ekonomskemu in družbenemu razvoju določene države, temveč gre za 'kakovost', to je sposobnost podjetniške populacije, da inovira, zagotavlja nove trge in zaposluje,« dr. Rebernik komentira ugotovitve svetovne raziskave.
Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo. |
|