Podjetje Akrapovič - rojena multinacionalka

Avtor: Janez Zupančič | Objava: 08.11.2004

Nekatera podjetja so z razvejeno mednarodno dejavnostjo multinacionalke praktično že ob rojstvu. Zgled je podjetje Akrapovič. Analitični pogled na podjetje našega podjetnika leta 2004.


Posebnost podjetja Akrapovič so edinstveni stroji v razvoju in proizvodnji.

Kako pride do izvoza, kje so pobude? Izvoz in internacionalizacija podjetij sta tematiki, s katero se je v zadnjih tridesetih letih ukvarjalo veliko raziskovalcev. V zadnjih desetih letih pa so se pojavile sveže ugotovitve, da mnoga podjetja pogosto začnejo mednarodno dejavnost že ob nastanku in da takoj vstopijo na zelo oddaljene trge v več državah hkrati in ustvarjajo skupna vlaganja brez izkušenj. Za taka podjetja se je uveljavila besedna zveza rojene multinacionalke (born globals).

Nadaljevanje članka je vidno samo naročnikom.

Tudi v Sloveniji se je v devetdesetih letih pojavilo precej hitro rastočih in zgodaj internacionaliziranih podjetij, ki imajo trge zunaj Slovenije in pogosto merijo na nove, nastajajoče trge. Med njimi je podjetje Akrapovič, d.o.o., iz Ivančne Gorice, ki je začelo na tuje trge izvažati takoj po nastanku leta 1990. Podjetje je v štirinajstih letih preraslo iz delavnice z dvema zaposlenima v svetovnega tržnega vodjo v višjem cenovnem razredu izpušnih sistemov. Ima več kot 175 zaposlenih in 3,5 milijarde tolarjev prihodkov. Podjetje je vodilni proizvajalec visoko kakovostnih izpušnih sistemov za dirkalne motocikle na svetovnem trgu.  

Vrhunska kakovost, prilagodljivost in edinstvenost 

Podjetje Akrapovič ustreza definicijam rojenih multinacionalk, saj je že od nastanka iskalo kupce za izdelke med dirkalnimi moštvi na tujem trgu in je bil zanje domači trg že ob začetku zanemarljiv. Ta podjetja, kot piše raziskovalec rojenih multinacionalk Juha Lipsanen z univerze v Helsinkih, tekmujejo na svetovnem trgu z izjemno kakovostnimi izdelki, dodanimi vrednostmi od inovativne tehnologije, obliko, spremenljivostjo in prilagodljivostjo.  

Vse to so tudi lastnosti podjetja Akrapovič, ki je svetovni vodja na trgu izpušnih sistemov za štiritaktne motorje. Njihovi izdelki so veliko kakovostnejši od konkurenčnih. V proizvodnji uporabljajo edinstvene stroje, sami pa izdelujejo tudi orodja. Na podlagi izčrpnih in natančnih preizkušanj so izpušni sistemi izdelani za vsak tip motorja posebej.  

Izdelke preizkušajo v svojem laboratoriju.
Lipsanen tako ugotavlja, da rojene multinacionalke ne sledijo tradicionalnemu stopenjskemu postopku mednarodne širitve. Razvoj podjetja v takojšnjo internacionalizacijo je temeljilo na poznanstvih lastnika podjetja v motociklizmu, ko pa so postali uspešni, so drugi navezali stik z njimi. Od drugih potez, ki jih našteva Lipsanen, pa lahko omenimo predvsem tesno razvojno sodelovanje z najuspešnejšimi tovarnami motociklov ter sodelovanje z japonskim podjetjem, s katerim so razvili posebno zlitino titana.    

Skoraj vse izvozijo, a v tujino ne vlagajo 

Tudi trditev, da rojene multinacionalke sledijo strankam v tujino, za podjetje Akrapovič ne velja povsem. V podjetju se niso odločili za vlaganje v tujino. Pravijo, da za zdaj tega ne potrebujejo, so pa sledili strankam na trge po vsem svetu, kjer prodajajo izdelke po pooblaščenih zastopnikih. Tudi to se je ujema s trditvijo Lipsanena, ki pravi, da ta podjetja zadovoljijo vodilne trge in ne bližnjih. Podjetje Akrapovič nastopa na številnih regionalnih trgih, ne glede na oddaljenost.  

Drugi raziskovalec rojenih multinacionalk Michael W. Rennie dodaja, da rojene multinacionalke izvozijo vsaj 75 odstotkov celotne prodaje. Podjetje Akrapovič izvozi kar 95 odstotkov in več. Rennie nadaljuje, da rojene multinacionalke proizvajajo tehnološko prednostne izdelke v pomembnih tržnih nišah in so konkurenčne v kakovosti in ustvarjanju vrednosti ter inovativni tehnologiji in sestavi izdelkov. Podjetje Akrapovič potrjuje vse naštete domneve, saj so njihovi izdelki tehnološko prednostni (niso pa visokotehnološki) in podjetje je izjemno konkurenčno tudi zaradi inovativne tehnologije in sestave izdelkov.  

Lahko citiramo še dva strokovnjaka: V. H. Manek Kirpalani (Univerza v Montrealu) in Reijo Luostarinen (Helsinška ekonomska fakulteta) dodajata, da sta za rojene multinacionalke značilni specializacija in osredinjenost na globalni posel v nišah. To je prava definicija za podjetje Akrapovič. Oba raziskovalca poudarjata, da mora podjetje graditi na edinstveni prednosti. In dejansko podjetje takšno prednost ima, saj izdeluje izpušne cevi iz titana, v zadnjem času vse več iz posebne zlitine titana, ogljikovih vlaken ter inconela, medtem ko konkurenca še vedno predvsem iz nerjavečega jekla in delno iz titana.    

Visokotehnološka proizvodnja in vlaganje v razvoj 

V podjetju Akrapovič izstopajo tudi lastnosti, ki jih v dosedanji literaturi o rojenih multinacionalkah ni. Večina avtorjev v teorijah oziroma definicijah rojenih multinacionalk trdi, da ta podjetja proizvajajo visokotehnološke izdelke. V podjetju Akrapovič imajo predvsem visokotehnološko proizvodnjo, ki jim daje veliko prednost pred konkurenco, in izjemno kakovostne in napredne izdelkov, ki pa niso visokotehnološki. Posebnosti podjetja Akrapovič so uporaba edinstvenih strojev v razvoju in proizvodnji, lastna izdelava orodja in nenavadne snovi za izdelavo izpušnih cevi.  

Za podjetje Akrapovič je značilno tudi pretežno vlaganje dobička podjetja v oddelek za razvoj in preizkušanje. To jih po mnenju lastnika loči od konkurence in jim omogoča prednost.

Posebnost je tudi ta, da je bil lastnik in ustanovitelj podjetja pred tem uspešen tekmovalec in ima hkrati izkušnje kot uporabnik in proizvajalec.     

Prispevki za nove teorije 

Podjetje Akrapovič je med mnogimi malimi ali srednje velikimi podjetji, ki pri nas delajo predvsem za tuji trg, je pa gotovo med najuspešnejšimi. Zato bi bilo smiselno preučiti še katero podjetje (Pipistrel, Trimo in druge) in njegovo internacionalizacijo ter ugotoviti, ali ustreza novim teorijam rojenih multinacionalk in podobnim zasnovam. Več študij na tem področju bi omogočilo teoretično podlago za raziskavo, ki je nujna za odgovore na številna vprašanja in tudi za boljše odločitve v podjetjih in vladah. Ravno država bi morala znati pomagati podjetjem, ki se specializirajo za posamezne niše in so na dobri poti do uspeha na svetovnem trgu.


Tabela: Primerjava med klasičnimi mednarodnimi podjetji in rojenimi multinacionalkami

  MEDNARODNO PODJETJE ROJENE MULTINACIONALKE
Velikost Velika Mala in srednje velika
Razlaga poti na mednarodne trge Stopenjski model Tradicionalna (stopenjska) razlaga ne ustreza
Mednarodni način delovanja Reaktiven, nedejaven Proaktiven z globalnim strateškim namenom
Mednarodne dejavnosti Celo 20 let domače dejavnosti pred izvozom Kmalu po nastanku ali celo ob nastanku
Vodstvo Nenaklonjeni tveganju, togi pri sprejemanju odločitev Dinamični podjetniki, vizionarji, naklonjeni tveganju
Pridobivanje znanja Z učenjem in izkušnjami Ustanovitelji z izkušnjami v mednarodnem poslovanju
Tržna ponudba Ne nujno izvirne poteze Izvirni izdelki ali procesne inovacije, razvite z najnaprednejšo tehnologijo
Komercializacija Bližnji trgi Na vodilnih trgih
Pridobivanje virov Lastno investiranje Širjenje s poslovnim sodelovanjem/mrežami
Ciljni segment Industrijski in potrošniki Industrijski in potrošniki
Področje osredotočenja Pogosto zmanjševanje stroškov in stroškovna konkurenčnost Osredotočenje na stranke in kakovost
Poslovni sistem Tog Prilagodljiv
 
Vir: Riniken (2000) v Lipsanen, 2002: 14.   


Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *