|
|
Plakat še dolgo ne bo izumrlPriporočila za uporabo in izdelavo plakatov. Kako se odločiti za pravo velikost plakata.Kaj je pravzaprav plakat? Kdaj je sploh nastal in zakaj je nekomu prišlo na misel, da ga je "izumil"? Odgovor je verjetno precej preprost, čeprav o avtorju ne moremo nič napisati, ker ga ne poznamo. Najverjetneje se je tega domislil kakšen trgovec, ki mu prodaja ni šla ravno od rok. Ali pa je bilo to že prej, ko so graščaki obveščali svoje tlačane o novih davkih. Morda lahko korenine plakata iščemo že pri starih Grkih in Rimljanih, ko so opozarjali na primer na športne igre ali druge prireditve. Kaj pa Egipčani in Babilonci, pa Kitajci? O tem bodo več vedeli povedati zgodovinarji, nas pa bolj zanima njihova praktična plat, uporabna vrednost, moč in seveda tudi njihove slabe strani. Vrste plakatov Odkar poznamo plakate, je bila njihova naloga obveščati o tem in onem. Pisali so jih župniki po vaseh, politične stranke so z njimi od nekdaj agitirale zase, športna društva so napovedovala tekme itd. V komercialno-prodajne namene pa so plakate začeli uporabljati mnogo kasneje. Najprej so imeli namen opozoriti kupca na ta ali oni izdelek, najpogosteje pa so jih uporabljali za sporočanje cen in raznih popustov in podobno. Običajna velikost plakata je 100 x 70 cm. Poznamo tudi manjše in pa mnogo večje plakate. Predvsem v zadnjih desetletjih novi tiskarski stroji omogočajo, da lahko kot za šalo tiskamo ogromne plakate, le-te pa potem plakaterji zlepijo v še večje. Plakate lahko torej delimo po več merilih: po velikosti, po namembnosti, po uporabnikih, po načinu tiska. Njihovo kakovost ocenjujemo na več načinov: po tem, kako so oblikovani, po kakovosti tiska, po vrsti papirja, po učinkovitosti, po opaznosti, po všečnosti. Kdaj majhen in kdaj velik plakat? Izkušen strokovnjak bi dejal: "Dobro vprašanje." Natančnega in za vse veljavnega odgovora na to vprašanje ne moremo dati, lahko pa si pomagamo z nekaterimi koristnimi napotki. Če imamo malo denarja, potem pozabimo na velik plakat, kajti tiskanje je še vedno drago. Ne pozabimo pa, da sta velikost plakata in njegova učinkovitost v tesni soodvisnosti. Veliki plakati, ki stojijo ob cesti, se nam vtisnejo v spomin, če to želimo ali ne. Njihova velikost jih enostavno umešča v okolje, ki ga zaznavamo. Če se na svojevrsten način vanj vklaplja, je to še toliko bolj učinkovito. Žal pa velikost ni vedno tisti odločilni dejavnik, ki bi zagotavljal uspešno komuniciranje s plakatom. Kaj odloča o uspešnosti plakata? Če plakat v svoji zasnovi ne nosi pravega sporočila, bo dosegel kak drug namen ali pa sploh nobenega. Nevarno je tudi, kadar je sporočil na plakatu preveč, če njihova razvrstitev po pomembnosti ni prava ali pa če sporočila sploh ni. V takem primeru pač le zapravljamo denar. Najuspešnejši je tisti plakat, ki pritegne pozornost tako, da ljudje o njem razmišljajo, se pogovarjajo, skratka se nanj odzovejo. Če na koncu tudi storijo tisto, k čemur jih spodbuja plakat, ali če spremenijo svoje mnenje o tem ali onem, potem je uspeh tu. Koliko sporočil lahko nosi? Vse je odvisno od njegove velikosti. Čim večji je, tem manj smemo nanj napisati. Lahko uporabimo velike fotografije, risbe ali podobno, nikakor pa ne smemo nanj pisati celih romanov. Kratko geslo, blagovna znamka in morda še kaj. Nikakor pa ne več. Vse postane drugače, če je plakat manjši. Manjši plakati so opaznejši in berljivi s krajše razdalje. Ljudje se jim morajo bolj približati, če hočejo prebrati besedilo. Takrat pa količina besedila ni več tako problematična. Motiv na plakatu mora zbuditi pozornost, naslov pritegniti k branju, preostalo besedilo pa je lahko poljubno dolgo. Ljudje se ob takem plakatu ustavijo in ga berejo. Manjši plakati pa so lahko tudi bolj ilustrativnega značaja ali pa v funkciji pospeševanja prodaje. Na primer v trgovinah radi obesijo plakat, ki v posebno vabljivi luči predstavlja kak izdelek. To pritegne kupčeve oči in želja po nakupu je vsekakor večja kot v primeru, da takšnega plakata ne bi bilo. Še vedno so in bodo ostali pri trgovcih najbolj priljubljeni plakati, ki oznanjajo razprodaje ali podobne nakupne priložnosti. Posebno poglavje so plakati, ki oznanjajo gledališke predstave, likovne razstave ali druge umetniške dogodke, vendar o teh tu ne bomo govorili.Ugodne cene!Pogosto imajo trgovci za kupce eno samo sporočilo, na primer: "Pri nas je vse 30 odstotkov ceneje." V tem primeru za dosego osnovnega cilja ni potrebna nobena posebna plakatna znanost. Napis mora biti le dovolj opazen in barvna podlaga plakata mora zbujati pozornost. Podatek je v tem primeru izjemen prodajni argument in ga niti najbolj zagrizeni pristaši estetike, celostne podobe in komunikacij ne bodo prezrli. S tem pa je bil glavni namen dosežen. Vendar pa ne smemo pozabiti na stranske učinke, ki se lahko pojavijo. Nekaterih vrst blaga ne bi smeli direktno prodajati ceneje, to ga lahko do neke mere diskvalificira v prihodnosti. Namesto "ceneje" poiščimo ustreznejši način Vsako glavno sporočilo ima vedno možnost, da dobi dodatno razsežnost. Razprodaja je tisto, kar je mogoče razbrati iz zgornjega sporočila, in v tem primeru dobijo vsi izdelki v tej trgovini pečat zmanjšane vrednosti, vtis o njihovi vrednosti nekoliko upade. Če bi na primer sporočilo spremenili in rekli "Mi mislimo na vas - v času pred dopusti vam ponujamo za enako ceno tudi do 30 odstotkov več blaga", pa bi dosegli mnogo boljši učinek. Tu ni več razvrednotenja, tu gre za priložnost, ki se kupcem ponuja. Trgovina in njen sloves bosta ostala takšna kot prej, če ne še boljša, saj je sporočilo narejeno z mislijo na kupca in ne z mislijo na zmanjšanje zalog. In o tem moramo razmišljati, ko načrtujemo razprodajo. "Novi" plakati Sodobna tehnologija je posegla v svet tako imenovanega zunanjega oglaševanja, kamor spadajo tudi plakati. Površine, kjer so bili nekoč nalepljeni plakati, so se elektrificirale (sestavljene so iz posebnih lamel, ki se sinhrono in v določenih časovnih presledkih zavrtijo za 120 stopinj okoli svoje osi; na lamelah so nalepljeni trakovi plakatov; tako se namesto enega plakata ljudem pokažejo kar trije). S tem se je povečala količina sporočil na plakatno mesto. Druga vrsta so displeji, ki z motornim pogonom, spet v časovnih presledkih, vrtijo več zaporednih, v neskončni trak zlepljenih plakatov. Dodatna možnost je tudi njihova osvetlitev. Ne glede na poplavo novih oblik plakatov oziroma njihovih nadomestkov klasični plakat ne bo izumrl. Razlog za to so predvsem njegove izjemne prednosti, kot so nizki stroški, papir kot glavni material, možnost, da ga obesimo praktično kjerkoli, enostaven transport in še kaj. Plakat ne bo izumrl! |
|