|
|
Pasti prenove informacijskega sistema v podjetjuUvajate v podjetje poslovni informacijski sistem? Predstavljamo vam devet pasti, ki vam lahko to zagrenijo.Podjetja se pri poslovanju srečujejo s težavami, ki so posledica nekoliko starejše programske in strojne opreme v podjetju. Nove tehnologije, ki jih naprednejša podjetja vključujejo v poslovanje, so ključna pri zmanjševanju stroškov poslovanja. Po drugi strani pa se tako povečuje tudi učinkovitost zaposlenih. Elektronsko poslovanje že dolgo ni več muha in prestiž nekaterih podjetij, ki imajo dovolj denarja, da si lahko kaj takega privoščijo. Tudi manjša podjetja se vedno bolj informatizirajo. Običajno je prvi korak elektronska pošta in spletna stran. Napredek je razmeroma hitro opazen. Naslednji korak je nakup poslovnega informacijskega sistema, ki ne pokriva zgolj blagajne in finančno-računovodskega področja. Nakup takega sistema pa zahteva že resnejšo obravnavo, saj naložba običajno ni zanemarljiva. Natančna analiza poslovanja in tokov v podjetju je tako rekoč nujna pred uvedbo in nakupom poslovnega informacijskega sistema. Po eni strani želimo investicijo upravičiti po drugi strani pa si želimo olajšati delo v podjetju. Prehod na elektronsko poslovanje nam to zagotavlja, prvi pogoj pa je, da je bilo od stopnje, ko smo začeli razmišljati o nakupu, do stopnje končne izpeljave narejenih čim manj napak. V pogovoru s ponudniki programske opreme sem zasledil kar nekaj težav, ki pestijo tako kupce kot prodajalce programske opreme. Precej težav je možno predvideti že v med razmišljanjem o nakupu. Za obe strani, tako kupca kot tudi prodajalca, je dobro, da se pogodba napiše čim natančneje, tako da so opredeljene vse težave, ki jih je mogoče predvideti. Tako sta obe strani zavarovani in vsak točno ve, kaj mora storiti in za kaj je zadolžen. Nezadovoljstvo in slaba volje je tako skoraj izključena. Prenašanje odgovornosti z enega na drugega je tako zmanjšano na minimum. Oglejmo si torej devet pasti, ki nam lahko zagrenijo vpeljevanje poslovne programske opreme v podjetje. 2. Informacijski sistem je “stvar informacijske službe”.. Izbira in uvedba informacijskega sistema je pogosto prepuščena informacijski službi v podjetju, pri čemer so glavno merilo pri izbiri tehnične specifikacije in funkcije poslovnega programa. Informatiki praviloma nimajo dovolj znanja in pristojnosti za uspešno izpeljavo projekta. Prenova in uvedba je izrazito interdisciplinarnega značaja, saj morajo v skupini, ki je odgovorna za prenovo sodelovati poleg informatikov tudi vodstvo podjetja in zastopniki vseh poslovnih področij v podjetju (finančna, prodajna služba...). 3. Prilagajanje poslovnih procesov novi programski opremi Prvi korak pri uvajanju poslovnega sistema je analiza obstoječega stanja in potreb, ki ji sledi izbira in nakup za podjetje primernega sistema za načrtovanje virov podjetja (ERP - enterprise resource planning).. Nemalokrat se zgodi, da podjetje kupi poslovni program glede na funkcije, ki jih ta vsebuje. Ko je program uspešno nameščen v strojno opremo in ga v podjetju začnejo uporabljati, uvidijo, da program deluje drugače, kot so si v začetku (pri nakupu) zamislili. Kerje bila naložba precejšnja in jo je nekako treba upravičiti, je torej “najbolje” in seveda tudi “najlaže” spremeniti delovne navade oziroma poslovne procese v podjetju, kar pa je napačen prijem. 6. Prilagojenost posameznemu podjetju Programski paketi so praviloma bolj ali manj univerzalni in pokrivajo širok spekter dejavnosti. Za prilagoditev poslovnim procesom v podjetju so praviloma potrebne dodelave in manjše predelave programske opreme. Podjetja pogosto kupijo program v dobri veri, da prilagoditve ne bodo potrebne oziroma bodo zanemarljivo majhne, ko pa je treba prilagoditve opraviti, jih niso pripravljeni priznati niti plačati. Iz analize poslovnih procesov, ki jo opravimo pred izbiro in nakupom programske opreme, in primerjave funkcij programskega paketa je razvidno, katere spremembe bodo potrebne na posameznem modulu. Na osnovi tega lahko ugotovimo, kolikšna bo dodatna naložba v prilagoditev. Tudi v tem primeru je najbolje da se obe strani zavarujeta s podpisom pogodbe, v kateri so vse stvari specificirane in določene. Iz pogodbe mora biti tudi razvidno, kaj se zgodi, če pride do položaja, ki prej ni bila predvidena. 7. Prenove informatizacije se podjetje loteva kar samo.. Podjetja se z namenom, da “privarčujejo” pri storitvah ponudnikov, lotijo projekta prenove kar sama, brez zunanjih analitikov. Pri tem računajo na znanje, čas in trud zaposlenih, ki so navadno že brez tega dovolj zasedeni, hkrati pa sta vprašljiva tudi motivacija in objektivnost vključenih v projekt. V vsakem primeru mora biti skupina, ki se loti tako zahtevnega projekta, kot je prenova poslovnega procesa v podjetju, sestavljena tudi iz ljudi, ki niso zaposleni v podjetju. Ljudje, ki v podjetju niso zaposleni, niso obremenjeni z medsebojnimi odnosi in realneje in neodvisno gledajo na težave v podjetju, ki ga analizirajo. Take analize so praviloma boljše in objektivnejše. Zamer med sodelavci v podjetju tako ni, pojavljajo pa se psihološka vprašanja. Vsem, ki se odločajo za prenovo informacijskega sistema, vetujem, da se zadeve lotijo premišljeno in ne na horuk, kot radi rečemo. Prvi korak je seveda izdelava analize v podjetju. Ta nam ne bo koristila samo pri uvajanju sistema ERP, temveč tudi kot pomoč pri morebitni preureditvi poslovnih procesov v podjetju. Analiza bo pokazala, kje so naše prednosti in slabosti pred konkurenčnimi podjetji. Vodstvo se bo laže odločilo za posamezne korake, s katerimi bo podjetje bolj konkurenčno na trgu. In končno, zavedati se moramo tudi, da novi sistem ERP v podjetju ne bo delal namesto ljudi, temveč jim bo le v veliko pomoč pri delu. Sistem ERP ni čarobna paličica, ki bo odpravila vse težave v podjetju. S takim sistemom bomo le odkrili šibke člene v podjetju in jih pravočasno odpravili. |
|