|
(Big Stock Photo) |
Dolgo je veljalo, da so denar, naložbe in podjetništvo predvsem moška domena. Toda v današnjem času so tovrstne meje vse bolj zabrisane. V ospredje prihajajo talenti in sposobnosti posameznika ne glede na spol. V preteklosti smo uspeh v veliki meri povezovali z dosežki in akumuliranjem – gre za t.i. model »več, več, več,..« ali z drugo besedo moški model uspeha. To danes ne deluje več. Padec, ki smo ga doživeli v gospodarstvu, je živi dokaz za to.
Tudi podjetništvo nekako postaja eno od področij, kjer je vse bolj videti, da so ženske prevzele krmilo v svoje roke in za začetek na novo opredelile uspeh. Uspeh za ženske pomeni živeti svoje poslanstvo v skladu s svojimi vrednotami. Svoj potencial želijo izkoristiti, da bi njim in drugim prinesel več možnosti in pozitiven doprinos. O medsebojnih odnosih razmišljajo na način sodelovanja in ne medsebojnega tekmovanja. Želijo si potovati na poti uspeha in ne zgolj doseči cilja za vsako ceno. Zanima jih namen, osebna rast in razvoj, ne zgolj surovi materializem.
Žensko v podjetništvu bolj motivira vpliv, ki ga lahko ima na okolje, kakor napredovanje in moč. To ne pomeni, da podjetnice niso uspešne, imajo le drugačno vodilo v poslu. To vodilo ni želja po nečem velikem in pompoznem, bolj jih vleče želja, da bi prispevale k spremembam na bolje. Ženske nimajo nobenega posebnega gena, zaradi katerega bi bile boljše podjetnice, ampak ima njihov karakter lastnosti, ki jim pri tem pomaga. Lažje prenašajo stres, tudi tistega ob pričetku poslovne poti. Prav tako pogosteje kakor moški priznajo, da obstajajo stvari, ki jih ne znajo ali ne vedo. V takšnem primeru rade poiščejo pomoč v zunanjem kadrovanju ali poiščejo alternativne rešitve. Vseživljenjsko učenje jim ne predstavlja nikakršne težave.
Ženske imajo pomembne prednosti
Ženske so odlične pogajalke, saj so vztrajne in zmožne predlagati več možnih alternativ. So neutrudne delavke. Doma in v poslu imajo posebno zmožnost, razporeditev moči, ki jih naredi nepremagljive. Lahko namenijo ogromno časa za neutrudno delo in doseganje svojih ciljev. Poleg tega so tudi odlične administratorke. Njihova sposobnost biti realne in natančne jim daje izjemno sposobnost pri upravljanju proračuna, kar je temelj uspešnega vodenja lastnega podjetja. Imajo naravno težnjo po komunikaciji in so nedvomno najboljše prodajalke. Zakaj? Ker se poleg svoje karizme, zgovornosti in nežnosti nikoli ne vdajo! Sicer so previdnejše od moških. Pri odločanju bolje in globlje razmislijo o okoliščinah in dejstvih ter pri tem najdejo tudi boljše alternative. To ne pomeni, da nikoli ne tvegajo, le manj v primerjavi z moškimi, ki težijo k preseganju mej.
Zakaj se ženske kljub vsemu ne odločajo tako pogosto za podjetništvo?
Obstaja nekaj ključnih razlogov, zakaj se mnoge ženske ne odločajo za podjetništvo in s tem ne izkoristijo svojega potenciala ali ustvarjalnosti tudi za dobrobit gospodarstva.
1. Strah
Eden največjih razlogov je strah. Največkrat je to strah, da bodo naredile kaj narobe, oziroma strah pred porazom. Odločitev postati podjetnica hkrati pomeni start iz niča. Obstaja negotovost glede dohodka, kdaj bo prišel, kako visok bo in ali bo prihajal redno.
NASVET: Vsakdo, ki bi rekel, da nima strahov, ni v stiku z realnostjo. Pomembno se je soočiti s strahovi in jih uporabiti v svojo korist. Podjetnica mora delovati razumno tudi brez denarja in zaupati v svoje sposobnosti. Ko gre za vaš uspeh, nikoli ne smete dovoliti, da vas strah pred podjetništvom oropa sanj in vizije, ki jo imate. Dokler imate zdravje in trdno voljo, da boste svoj posel opravljali z veseljem in odgovornostjo, se nimate česa bati.
2. Pomanjkanje finančne podpore
Drugi zelo pogost razlog je pomanjkanje finančne podpore za zagon posla. Banke so do ljudi, ki začenjajo svoj lasten posel, še zelo konservativne in nefleksibilne. Muhammad Yunus je zapisal naslednjo misel: »Kriza se nikoli ne bi zgodila, če bi v finančnem svetu vladale ženske in ne moški. Ženske so veliko previdnejše in ne bi tvegale čez mejo, do sesutja sistema.« Enako velja na področju podjetništva in finančnih investicij, povezanih z lastnim poslom. S tega stališča obstaja neizmeren potencial za finančno podporo podjetnicam s strani bank, ki si želijo sprememb in iščejo perspektivno tržno nišo.
NASVET: Finančna sredstva za zagon so zelo pomemben faktor v podjetništvu. Preden se lotite podjetništva, si morate zagotoviti zadostna finančna sredstva. Bodisi to pomeni privarčevati dovolj denarja (vsaj v višini dveh letnih plač), si denar izposoditi, si poiskati primernega investitorja ali solastnika posla. Podlaga za uspešen začetek je poleg finančnih sredstev tudi ustrezen in natančen poslovni načrt.
3. Neustrezno podjetniško okolje
Zadnje čase vse bolj pogost razlog je tudi neustrezno podjetniško okolje (regulative, prispevki, davki …). Tukaj se postavlja vprašanje za državo. Koliko dejansko v tem trenutku posveča pozornosti razvoju podjetništva v Sloveniji in na kakšen način pomaga malim podjetnikom, da se čim prej postavijo na noge ter s tem omogočajo rast gospodarstva in zniževanje stopnje brezposelnosti? Zagotovo je eden pozitivnih ukrepov subvencija za zagon posla, toda to še zdaleč ni dovolj. Ameriški podjetnik Robert T. Kiyosaki je v eni svojih knjig odlično opisal občutke, ko se je odločil postati podjetnik: »Eden najbolj groznih dni v mojem življenju je bil dan, ko sem uradno postal podjetnik. Tistega dne sem vedel, da sem ostal brez rednih dohodkov, brez zdravstvenega zavarovanja in pokojninskega načrta, brez bolniške in brez plačanega dopusta.«
NASVET: Ko se odločite za podjetništvo, si zagotovite ustanovitveno subvencijo, ki vam bo pomagala pri plačevanju prispevkov za obdobje približno 12 mesecev. Poleg tega ne pozabite na sklenitev zdravstvenega in življenjskega zavarovanja. Poskrbite za zaščito svoje delovne sposobnosti (visoko nezgodno zavarovanje in zavarovanje za hude bolezni). Zelo dobro je, da ažurno spremljate javne razpise, namenjene podjetnikom in razvoju njihovega posla. Gre za nepovratna sredstva, ki vam lahko v veliki meri pomagajo pri razvoju lastnega posla.
4. Pomanjkanje zaupanja vase in samozavesti
Eden najbolj osebnih razlogov je pomanjkanje zaupanja vase in samozavesti. S tem povezano tudi nezaupanje v lastno poslovno idejo. Samozavest v podjetništvu zraste iz obvladovanja posla, ki ga opravljate. Dejstvo je, da našo samozavest najbolj oblikujejo vzgoja in socialne izkušnje v družini. Žal nas od malih nog učijo, da ni dovoljeno delati napak ali pa so nas za napake celo kaznovali. Biti podjetnik pomeni preizkušati ideje, delati napake in se iz njih učiti. Naše šole mlade ljudi vzgajajo za zaposlene, zato je toliko več ljudi, ki iščejo zaposlitev, kakor je podjetnikov.
NASVET: Začnite poslušati same sebe in svoje občutke. Razmislite o svojih talentih, sposobnostih in zmožnostih ter se jih začnite zavedati. Narediti napako ne pomeni nič slabega, več ko jih boste naredile, bliže boste uspehu, ki si ga želite. Nekoč sem prebrala odlično misel: »Če želite uspeti, delajte več napak.« Samozavest se gradi na drobnih neuspehih, ki prinašajo nove izkušnje in lekcije. Za lažjo uresničitev podjetniške poti si poiščite mentorja, ki vas bo vodil, ali obiščite svetovalni center, ki vam bo v pomoč. Teh je v Sloveniji kar nekaj (npr. Center za žensko podjetništvo – Zaupam vase!
, Zavod mladi podjetnik, Data ...). Kjer je volja, je vedno tudi moč, da želeno uresničite.
5. Družinske obveznosti
Če ženska načrtuje družino ali že ima majhne otroke, to kaj hitro postane razlog, da se ne odloči za podjetniško pot. Iz tega izhaja tudi zelo pomemben faktor za vsako žensko – podpora, ki jo ima doma in v podjetništvu.
NASVET: Prednost lastnega posla je, da ga lahko opravljate kjerkoli in kadarkoli. To pomeni, da v času nosečnosti in pozneje porodniške prilagodite svoje delo tempu, ki ste ga zmožne peljati. Delo lahko opravljate od doma. Za aktivnosti, ki jih v tem obdobju ne morete izvajati, pa najamete asistenta/asistentko, ki vam bo pri tem pomagal/-a. V veliko pomoč je odličen osebni time management in usklajevanje časa in varstva otroka s partnerjem. Če je to mogoče, vam lahko pomagajo tudi babice in dedki, ki bodo več kot srečni, da lahko preživljajo čas s svojimi vnuki.
V družbi je potreben mentalni premik
Kljub naštetemu je ključno za slovenski podjetniški prostor, da se začne čim prej vzpostavljati podjetniško bolj prijazno okolje za ženske in jim zagotavljati podporo na njihovi poti. Dejstvo je, da podjetništvo že dolgo ni več le moški svet. Ženske ves čas ustvarjajo inovativne ideje ter imajo dovolj moči, da jih vodijo naprej v poslu in v družini. So matere, hčere, žene in inteligentne, mlade ženske in profesionalke, ki odpirajo nova podjetja in s tem preurejajo naše okolje. Njihov vpliv zagotavlja ravnovesje, ki ga družba potrebuje. Svet bo drugačen, če bodo podjetnice v njem še naprej dejavne s svojimi prednostmi. Tega ne pravim zato, ker sem ženska, ampak želim izpostaviti dejstvo, da bo v družbi potreben mentalni premik. Treba je začeti podpirati ženske pri uresničevanju podjetniških ambicij in jim na tej poti z raznimi ukrepi pomagati.
Preberite še: