Kaj je tisto, kar zadržuje ključne zaposlene pri vašem podjetju? Ste kdaj pomislili na to, koliko stane vaše podjetje, če izgubite enega izmed njih? Ali koliko vas stane to, da nekdo od njih ni zadovoljen in ne dela zares zavzeto?
Dejstvo je, da je lahko izguba ključnega človeka v vsakem podjetju zelo boleča. Zato sem prepričan, da vam bodo nasveti iz knjige zelo koristili. Avtorici v njej podata veliko idej in spoznanj, ki vam bodo pomagale, da boste lahko zadržali ljudi, ki jih je vredno zadržati. Za vas sem iz knjige izbral pet nasvetov, ki jih boste lahko uporabili v praksi svojega podjetja.
-
Delite informacije z drugimi
-
Moč pohvale
-
Razumite druge
-
Zabavajte se
-
Vprašajte, kaj jih zadržuje
“Počutil sem se, kot da nisem bil nikoli del podjetja … pogosto sem moral v časopisu prebrati, kaj počnemo.”
Ali si lahko predstavljate svoje delovanje brez informacij? Enako je z vašimi zaposlenimi! Informacije pomenijo moč, in ljudje, ki imajo informacije, delajo bolje, kot tisti, ki ugibajo, kaj se v podjetju dogaja. Posebej je pomembno takojšnje deljenje informacij z zaposlenimi v
kriznih časih. Takrat namreč velja pravilo, da si zaposleni, ki nimajo informacij, te preprosto izmislijo. In tako začnejo po podjetju krožiti različne bajke, ki vam seveda lahko naredijo precej dodatne škode.
Avtorici svetujeta, da vodstvo zaupa zaposlenim predvsem naslednje informacije:
-
strateške odločitve v podjetju,
-
svoja predvidevanja o prihodnosti podjetja,
-
trende v panogi,
-
nove dogodke, ki lahko vplivajo na njihovo kariero..
Seveda pa se včasih zgodi, da imate informacijo, ki je
zaupne narave in je ne smete deliti z zaposlenimi. V tem primeru se držite naslednjih pravil:
-
Informacijo obdržite zase, tudi če vas zelo mika, da bi jo komu zaupali.
-
Nikoli ne uporabite te informacije za pridobivanje moči. Ne povejte zaposlenim, da jo imate, razen če vas vprašajo.
-
Če vas kdo vpraša, ali imate to informacijo, se mu ne lažite. Povejte mu, da jo imate, vendar je ne smete deliti z nikomer, ker so vas, na primer, prosili, da jo zadržite zase in je strogo zaupna.
-
Bodite pripravljeni, da odziv zaposlenih ob takšnem odgovoru ne bo pozitiven. Položaj vam bo olajšal dejstvo, da ste vse druge informacije v preteklosti delili z zaposlenimi in da imate zdaj zares dober razlog za svoja dejanja.
“Ni bilo zaradi denarja. Lepo bi sicer bilo, če bi prejel denarno nagrado, ko sem pridobil veliko in pomembno stranko in projekt končal pred predvidenim rokom. Toda tudi pohvala ''dobro delo si opravil'' bi zadoščala, da bi cenil svojega nadrejenega in ostal pri podjetju.”
Denarne nagrade za naše delo so prav gotovo izjemno pomemben del našega življenja. Toda dejstvo je, da le dobra plača ljudi ne zadrži v podjetju. Pomembnejši dejavniki od plače so: izzivi, možnosti za osebno rast, prožnost, dober nadrejeni in priznanje (v nedenarni obliki). Če teh dejavnikov vaše podjetje ne upošteva, potem boste ob najboljše ljudi.
Kako torej pohvaliti ljudi za njihove dosežke? Na voljo imate veliko možnosti:
-
Čas. Čas je dragocena dobrina. Nagrada je tako lahko prosto popoldne, prost petek za celoten oddelek, ki se je izkazal, ali poznejši prihod v službo.
-
Zabava. Kaj ima zaposleni, ki bi ga radi nagradili, najraje? Ali bi mu lahko podarili vstopnico za nogometno srečanje? Vstopnico za koncert? Zapomnite si: tolar, ki ga porabite za nekaj edinstvenega, je lahko tisočkrat učinkovitejši, kot tolar, ki ga porabite za nekaj vsakdanjega.
-
Trofeje. Denar ljudje pozabijo. Trofeje pa so pogosto še dolga leta na njihovih mizah. Premislite torej o tem, da bi zaposlene nagradili s posebej prirejeno plaketo, ali si izmislite maskoto podjetja, ki je lahko nato nekakšen statusni simbol.
-
Priložnost. Ali bi lahko nekomu veliko pomenilo, če bi dobil priložnost predstaviti svoj projekt direktorju? Ali bi lahko nekomu podarili izobraževanje v tujini?
-
Svoboda. Pomislite na to, ali bi lahko nekomu ponudili delo na domu, mu dali proračun s katerim razpolaga, prožen delovni čas?
-
Denar. Nekateri zaposleni so bolj motivirani z denarjem kot drugi. Ugotovite torej, koga denar motivira in se temu prilagodite. Morda kdo od zaposlenih ravnokar prenavlja hišo in zato potrebuje denar, čeprav je zadovoljen s plačo.
-
Najdite ključne besede v povedanem..
“Imam težave s sodelavcem v oddelku. Kaže, da je izgubil motivacijo za delo..”
-
Vprašajte sogovornika o ključnih besedah.
“Kakšne težave?” ali “Kako se kaže izguba motivacije?”
-
Poslušajte odgovor..
“Ni več tako ustvarjalen, kot je bil še pred enim mesecem.”
-
Vprašajte sogovornika o ključnih besedah..
“Kako pa se je znižala ustvarjalnost?”
-
Nadaljujte po tem postopku in prišli boste zadevi do dna, sogovornik pa bo cenil vaše razumevanje in sposobnost poslušanja.
Pri tem pa se držite pravila, da je pohvala najučinkovitejša, če je: takojšnja, spontana, specifična in javna (pred kolegi, družino …).
“Moj nadrejeni me ni nikoli resnično razumel.”
Raziskave kažejo, da je eden najpogostejših razlogov za spremembo delovnega mesta slab odnos z nadrejenim. Čeprav managerji v raziskavah vedno dobivajo slabe ocene za poslušanje, se še vedno niso naučili, da je to ena od lastnosti, ki jih ljudje najbolj cenijo. S tem, ko znate dobro poslušati, boste tudi bolje razumeli ljudi in ti vam bodo to vračali z večjo vnemo in učinkovitostjo.
Govorca boste najboljše razumeli, če se osredotočite nanj in se poskušate vživeti v njegov položaj. Da bi razvili sposobnost boljšega poslušanja, poskušajte uporabiti preprosto tehniko iskanja
ključnih besed:
“Moj nadrejeni je uveljavljal filozofijo dela brez zabave. Delo je tako hitro postalo moreče.”
Preverite, v katere od naslednjih mitov verjamete …
-
Delo in zabava nista združljiva.
-
Za zabavo potrebuješ igrače in denar.
-
Zabava pomeni smeh.
-
Zabavo moramo načrtovati.
-
Zabava na delovnem mestu ogroža doseganje rezultatov.
-
Da bi ustvaril zabavno delovno vzdušje, moram imeti smisel za humor.
… in jih ovrzite!
Zabava ne pomeni vedno glasnega smejanja, pripovedovanja neumnih šal in poslušanja glasne glasbe. Zabava na delovnem mestu je lahko tudi to, da počnete nekaj novega, nekaj, kar vas veseli, da se nasmejete skupaj s kolegi, da greste na sladoled v bližnjo slaščičarno, da podarite sodelavcu smešno darilo za rojstni dan ali mu okrasite pisarno za božič.
Največja skrb podjetnikov pa je, da bi zabava ogrozila storilnost podjetja. Seveda je resnica popolnoma drugačna. Če se vaši zaposleni zabavajo v zdravi meri, potem jim bo to dalo dodatne energije za nove dosežke. To potrjujejo tudi raziskave: okolje, ki sprejema zabavo, pozitivno vpliva na storilnost.
“Nikoli me niso vprašali.”
Podjetja vlagajo velikanske vsote v raziskovanje razlogov, zakaj bi ljudje radi ostali pri podjetju. Organizirajo komiteje, izvajajo raziskave, se primerjajo z drugimi podjetji ... Nihče pa ne pomisli na očitno.
Ali ne bi svojih zaposlenih
vprašali, kaj jih zadržuje pri vas?
“Ne, to pa ne!” boste rekli. “Saj bi mi lahko povedali nekaj, kar mi ne bo všeč!”. Kljub temu je lahko preprosto vprašanje tisto, ki vam razkrije skrite želje vaših zaposlenih. Morda si Janez iz komerciale želi, da bi bil bolj udeležen pri postavitvi letnih ciljev; Anja iz računovodstva bi se rada naučila česa novega .... Vse to so zelo preprosto uresničljive želje, za katere ne boste nikoli izvedeli, če ne boste vprašali.
Zgled iz Silicijeve doline
Podjetje iz Silicijeve doline, ki se ukvarja z informacijsko tehnologijo, je izvajalo projekt, ki je bil zelo na očeh javnosti. Strokovnjaki, ki so sodelovali pri podobnih projektih, so bili vedno tarče lovcev na glave in v povprečju jih je v preteklosti, takoj po koncu projektov, odšlo iz podjetja 80%, saj so jim druga podjetja ponujala velike ugodnosti.
Da bi odhod strokovnjakov zajezili, so najeli nekaj svetovalcev, ki so naredili
intervjuje z zaposlenimi iz kritične skupine. Ugotovili so, da si nekateri želijo sodelovati pri drugem pomembnem projektu, ko dokončajo trenutnega, nekateri si želijo še več izkušenj z delom v skupini itn.
Ko je podjetje videlo, kaj si želijo posamezne osebe, so skupaj našli priložnosti v podjetju, ki so ustrezale njihovim željam. Leto in pol po končanem projektu je iz kritične skupine zapustila podjetje le ena oseba. Proti pričakovanjem so vsi drugi člani skupine ostali v podjetju, čeprav so dobivali številne finančno privlačnejše ponudbe.
Za konec le še vprašanje: Kako pa boste vi zadržali svoje ključne zaposlene?