MIRO ČRV - Zamisel potrebuje somišljenike

Avtor: Vida Petrovčič | Objava: 17.08.2004

V najprestižnejših potniških ladjah je vgrajen sistem krmiljenja klimatskih naprav, ki ga izdeluje podjetje Goap Sistemi (podjetje se je v začetku leta 2005 preimenovalo v Smarteh). S krepitvijo pomena znanja je treba spremeniti tudi lastniško strukturo.



Najprej je bila zamisel, zamisel v glavi podjetnega Mira Črva, ki se ni obremenjeval s predsodki, da prihaja iz »zakotne« doline Soče, iz »nepoznanega« Tolmina. Potem ko je bil vrsto let zaposlen kot vodja razvoja pri nekdanjih Iskrah - Elektro zveze in Data -, se je odločil, da gre na svoje. Odločitev je dozorela, ko je Iskra Data leta 1998 propadla. Takrat je danes 33-letni Miro Črv, po izobrazbi diplomirani inženir elektrotehnike, poiskal partnerja, ki je podprl njegovo zamisel o ustanovitvi visoko tehnološkega podjetja z domačim znanjem. Sogovornika je našel v svojem domačem okolju, na Tolminskem.

Pravzaprav si je vedno želel, da bi prav doma in ne v Ljubljani ustanovil svoje podjetje. Goriško podjetje Goap je bilo pripravljeno sovlagati. Skupaj so ustanovili novo podjetje Goap Sistemi Tolmin. In sadovi so se pokazali takoj naslednje leto s pridobitvijo velikih poslov. Veliki Goap je vzpostavil stike s poslovnimi partnerji, malo visoko tehnološko podjetje Goap Sistemi pa je z domačim znanjem izdelalo sistem krmiljenja klimatskih naprav za najprestižnejše svetovne potniške ladje: Queen Mary 2, Opera, Carnival Conquest, Carnival Glory, Saphire Princess in Diamond Princess. Ladje so zgradili, nekatere pa še gradijo v ladjedelnicah v Franciji, Italiji in na Japonskem. Veliki večini bralcev imena teh prestižnih čezoceank pomenijo manj kot ime Titanik, vendar je primerjava umestna, čeprav je bil Titanik za celih 74 metrov krajši od najnovejše Queen Mary 2.
Slavna Qeen Mary 2, najbolj luksuzna potniška ladja na svetu, pri kateri je pri notranji opremi sodelovalo podjetje Goap Sistemi.
Poseben balzam za slovensko in še posebej tolminsko samozavest pa je vendarle spoznanje, da se svetovna ladijska smetana hladi po slovensko. In Slovenci smo pri svetovnem projektu gradnje največje ladje Queen Mary 2 s 1.800 sobami sodelovali pri projektiranju in ne s fizičnim delom.  

Kako veliko je veliko? 

Danes je mlado tehnološko podjetje Goap Sistemi z dvanajstimi zaposlenimi strokovnjaki iz Tolmina v Sloveniji praktično brez konkurence, saj z domačim znanjem izdeluje elektronske regulatorje za krmiljenje kabinskih sistemov, torej temperature, vlage, prezračevanja, razsvetljave, ki pa niso namenjeni samo ladjam, temveč tudi hotelom in tako imenovanim pametnim hišam. Vsega tega ne bi bilo, če v začetku ne bi bilo zagonskega denarja, ki je omogočil, da je zamisel zaživela. »Najpomembnejše je,« pravi Miro Črv, ki je tudi direktor Goap Sistemov, »da podjetnik v pravem trenutku najde primernega sovlagatelja, ki razume njegovo zamisel in ga finančno podpre.« V podjetju Goap Sistemi ima Črv za zdaj četrtino, prav toliko tudi njegov prijatelj in partner, polovico podjetja pa ima v lasti veliko goriško podjetje Goap, ki je podprlo njihovo podjetniško zamisel.  

MOJA FORMULA ZA USPEH

»Uspeli smo, ker smo verjeli v tisto, kar smo počeli, in v to verjamemo še danes. Za majhno podjetje je najpomembnejši človeški dejavnik – predanost posameznika, ki je osredotočen najprej na delo in šele potem na denar.«
Vendar se bodo v kratkem ta razmerja spremenila. Prav zdaj se namreč dogovarjajo, da bodo lastninsko strukturo vnovič spremenili, tokrat v korist posameznikov. Podjetniški tim majhnega Goapa se je namreč z velikim podjetjem Goap začel razhajati v pojmovanju prihodnosti in načina trženja, zato bodo v prihodnje oba dosedanja lastnika in zaposleni odkupili del svojega podjetja, tako da bodo postali njegovi 75-odstotni delničarji. So se sprli, so se razšli? Kaj se je zgodilo? »Gre za različno razmišljanje,« ugotavlja Miro Črv. Ali torej poslovni strategiji majhnega in velikega podjetja ne gresta skupaj, ali se izključujeta? »V našem primeru se z velikim Goapom, ki ustvari približno enak letni promet kot mi, to je okoli 284 milijonov tolarjev, ne ujemamo v načinu dela. Ta je v majhnem podjetju Goap Sistemi drugačen kot v velikem Goapu. Naša filozofija je, da razvijamo izključno svoj izdelek, s katerim smo prepoznavni. Je pa res, da tudi naše serije niso majhne, saj štejejo od 10 do 12 tisoč kosov,« poudarja Črv. »Veliki Goap pa dela po tujih projektih, ki temeljijo tudi na lonskih poslih.

MOJA NAJVEČJA NAPAKA

»Sprva sem bil zelo naiven in sem ljudem preveč verjel na besedo. Sčasoma sem začel vse, kar slišim, preverjati. Preden sprejmem podjetniško odločitev, vedno dobro premislim in se ne odločam prehitro.«
Uspe, kdor verjame 

In še vprašanje za milijon dolarjev: kako uspeti? »Uspeli smo, ker smo verjeli v tisto, kar smo počeli, in v to verjamemo še danes. Za majhno podjetje je najpomembnejši človeški dejavnik – predanost posameznika, ki je osredotočen najprej na delo in šele potem na denar.«  

Ali mora biti podjetnik tudi politično vpet v okolje, da najde pravi stik z župani in da dobi potrebna dovoljenja, takoj ko jih potrebuje? »Sam nisem nikakor politično angažiran. Če delaš pošteno, se lahko pogovarjaš s katero koli politično stranjo,« meni Miro Črv.
Podjetnik mora imeti predvsem vizijo, o kateri je tudi sam prepričan, sicer težko prepričuje druge. In kakšna je vizija Mira Črva? Svoje podjetje čez nekaj let vidi kot podjetje z veliko novega znanja, s katerim bo mogoče konkurirati v svetu. Potreboval pa bo kapitalsko rast in prepoznavnost. Svojo blagovno znamko z imenom Longo, s katero so po mnenju Črva v svoji panogi prepoznavni, so že razvili.

IZKAZNICA:

Podjetje: GOAP Sistemi d.o.o.
Kraj: Tolmin
Dejavnost: proizvodnja opreme za industrijsko procesno krmiljenje
Podjetnik: Miro Črv, 33
Izobrazba: diplomirani inženir elektrotehnike
Konjički: pozimi smuča, poleti pa uživa v vožnji z motornim kolesom


ADUTI:

- Podjetje je primer uspešnega partnerstva med podjetnikom in večjim uveljavljenim podjetjem.
- Prevladujoč tržni delež pri razvoju sistemov krmiljenja klimatskih naprav za prestižne potniške ladje.
- Usmeritev v lasten razvoj.
- Trženje pod lastno blagovno znamko.


Preberite si še:
- Izbor Podjetnika leta 2005

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *