Matjaž Plausteiner

Avtor: Edin Džamdžič | Objava: 10.02.1999

Matjaž Plausteiner je bil leta 1993 prvi imetnik McDonald'sove franšize v Sloveniji. Zdaj uspešno upravlja že tri McDonald'sove restavracije. Trdi, da je bistvo uspeha v komunikaciji.



Ko je Matjaž Plausteiner še leta 1987 začasno služboval v Pragi, je na poti domov v Ljubljano in nazaj ob cesti opazoval restavracije Mc Donald's. “Restavracije so bile čiste, osebje je bilo prijazno in ko smo se z družino nekajkrat ustavili v takšni restavraciji, sem si rekel, to bi pa lahko bil dober posel tudi pri nas doma v Sloveniji. In ker imam že od otroških let veselje sukati se po kuhinji in okoli štedilnika, sem ugotovil, da bi, ko se enkrat vrnem domov iz Češke, to rad počel vse življenje,” je uvodoma pojasnil Matjaž Plausteiner direktor in lastnik podjetja Plausteiner d.o.o., ki je imetnik franšize Mc Donald's

No, naključje je hotelo, da se je Mc Donald's v tistem času začel širiti tudi na Češko, in Matjaž Plausteiner se je prijavil na razpis v časopisu. Čeprav ni bil češki državljan, je vztrajal pri tem, da ga povabijo na pogovor, kar se je tudi zgodilo. Na drugi intervju sta z ženo odpotovala na Dunaj, kjer ima vsak kandidat možnost spoznati restavracijo Mc Donald's in delo v njej, ravno tako pa Mc Donald's preveri in oceni, ali je kandidat ustrezen za podelitev franšize. “Predvsem me je fasciniral sistem, ker je organiziran praktično perfektno. Vsak gib, vsaka operacija je do potankosti izpiljena,” razlaga Matjaž Plausteiner. Ravno tako je bil Matjaž Plausteiner navdušen nad urejenostjo okolice in ne nazadnje tudi nad obsegom prometa takšne restavracije. 

Usposabljanje se začne pri najpreprostejših delih 

Po dveh mesecih se je začel usposabljati z najpreprostejšimi deli. To je tudi ena od značilnosti (beri: zelo uspešnih poslovnih potez) McDonald'sovih restavracij, saj mora vsakdo, ki želi karkoli delati v McDonald'su, opraviti restavracijski trening. “Seveda tisti, ki delajo v finančnem oddelku, ne opravljajo tega treninga vse leto, dva do tri mesece pa zagotovo, da spoznajo in razumejo našo filozofijo dela. Kajti razumeš le, če lahko potipaš, če primeš,” pravi Plausteiner. Po približno pol leta usposabljanja je Matjaž Plausteiner odprl svojo prvo restavracijo v Celovcu. Kljub temu, da je bila restavracija uspešna in da do Ljubljane ni tako daleč, je, kot pravi, z enim očesom vedno gledal čez hrib, kar so opazili tudi v McDonald'su v Celovcu.  

Leta 1993 je McDonald's na Čopovi v Ljubljani odprl prvo restavracijo v Sloveniji, danes jih ima že enajst. “Prva restavracija je pripadla meni, kot franšizojemalcu in samostojnemu podjetniku, ki v svojem imenu in zase opravlja posle po natančnem sistemu in pod imenom McDonald's. Septembra minulo leto sem sklenil franšizni dogovor z McDonald'som še za restavraciji Bežigrajski dvor in restavracijo na železniški postaji,” pojasnjuje Plausteiner. Tako Matjaž Plausteiner danes upravlja tri restavracije McDonald's, in po njegovih besedah je prej pravilo kot izjema, da ima franšizojemalec dve ali več restavracij.  

Bistvo uspeha je v komunikaciji 

McDonald's pri podelitvi franšize zagotovi vse napotke, vse postopke in če se franšizojemalec tega dosledno drži, uspeh ne more izostati. Toda kje je bistvo uspeha, če je vse dano? “Bistvo uspešnosti franšizojemalca pri McDonald'su je komunikacija,” pravi Matjaž Plausteiner. “To pomeni sodelovanje in zasledovanje skupnega cilja s franšizodajalcem ter motiviranje zaposlenih, ki jih ni mogoče motivirati samo z denarjem. Na prvem mestu pa je pravilna komunikacija z gosti in seveda z okoljem, v katerem smo. Kajti mi nismo samo 'hamburger bussines', temveč predvsem 'people bussines'.” 

Pri konvencionalni franšizi, franšizojemalec kupi vso opremo, notranjo dekoracijo, plača vse stroške izobraževanja, kupi uniforme in prvo zalogo surovin. Ta strošek je zelo visok. Zato je Mc Donald's našel drugo pot, kjer franšizojemalec financira svoje izobraževanje, izobrazi svoje ljudi, kupi uniforme in kupi prvo zalogo. Čez tri leta mora jemalec franšize zaslužiti toliko, da lahko s kreditom ene od bank (lastna sredstva najmanj 25 odstotkov) to franšizo odkupi. Po izračunih naj bi se naložba povrnila v desetih letih, franšizni dogovor pa je sklenjen za dvajset let. 

Motivacijo za uspešno delo pri McDonald'sovi franšizi vidi Plausteiner na treh ravneh: potrebno je odplačevati precej visok kredit pri banki, franšizojemalec je samostojen podjetnik, ki si sam določa usodo, zaslužek pri vodenju takšne restavracije pa mora omogočati spodobno življenje. Zelo pomembno je tudi, da vedno ob tebi stoji veliki brat, saj McDonald's z nasveti in izkušnjami vedno pomaga najti pravo pot. 

Hamburgerji so resna zadeva 

V eni od restavracij (na Čopovi v Ljubljani) se Matjaž Plausteiner srečuje tudi s tujo konkurenco. Konkurenčna veriga hitre prehrane, ki je v tem poslu  tudi že zelo dolgo, je prišla na slovenskem trgu leto prej. “Konkurenco spoštujemo, veliko se tudi od njih naučimo, ravno tako se oni od nas veliko naučijo. Oni imajo svoj koncept, mi svojega, tako da se naše poti ne križajo,” je povedal Plausteiner. Sicer pa meni, da je zdrava konkurenca potrebna. Prednosti McDonald'sa vidi v velikem številu restavracij, skupni strategiji marketinga v srednjeevropskem prostoru, nizkih nabavnih cenah ter dejstvu, da prodajajo samo svoje izdelke. “Mi hamburgerje in krompirček jemljemo zelo resno, kar je naša velika prednost. Nihče od nas ni sam tako dober, kot smo lahko vsi skupaj.”  

Pretežni del surovin nabavljajo pri domačih pridelovalcih, kar se ujema s poslovno filozofijo Mc Donald'sa, da ustvari kar največjo možno sinergijo z okoljem, v katerem deluje.  

Dobro blago se samo hvali 

Prva in najboljša promocija vsakega Mc Donald'sa je sama restavracija. Restavracija mora biti prijazna, objekt mora biti lep, čist in notranjost svetla. “Ko gost stopi v restavracijo, mora reči, sem bi pa spet prišel,” razlaga Plausteiner. Nadaljnja promocija so marketinške akcije, kot so radijske reklame, plakati, TV reklame, oglaševanje v kinematografih… “Pri nas že težko dobite prostor za praznovanje rojstnega dne za otroke.”  

McDonald's so naredili ljudje 

Velik poudarek je na izobraževanju zaposlenih. Po osnovnem usposabljanju ima vsakdo možnost napredovanja, kar je odvisno od njega samega in njegovega odnosa do dela. Z notranjim izobraževanjem zaposlenih skrbijo za najboljši odnos do gostov in med samim osebjem. Najvišja stopnja notranjega izobraževanja omogoča tudi toliko znanja iz financ in marketinga, da ima v Nemčiji status višje šole. Kot pravi Plausteiner, brez dobrih sodelavcev ni uspešnih franšizojemalcev in ni dobrega McDonald'sa. 

Pri vodenju podjetja, predvsem pri vodenju ljudi in odnosu do zaposlenih, mu veliko pomaga tudi žena Nataša, ki je trenutno še profesorica angleščine in francoščine. “Včasih smo za mlade ljudi tudi vzgojna ustanova. Naučimo jih odnosa do sodelavcev, naučimo jih pospravljanja,” pravi Matjaž Plausteiner. Hči Katarina, ki študira medicino, tudi večkrat pomaga v restavraciji, najmlajši sin Matjaž, ki obiskuje tretji letnik gimnazije, pa je pravi strokovnjak za Big Mac. 

Cilj je 100-odstotno zadovoljstvo gostov 

Po raziskavah iz McDonald'sove centrale v Chicagu odide vsakodnevno iz restavracije 99 odstotkov od 40,000.000 gostov zadovoljnih. “Marsikdo bi rekel, da je to super, nas pa skrbi ta en odstotek. Naš cilj je namreč 100-odstotkov zadovoljnih gostov. Do takrat še ne bomo zadovoljni,” poudarja Matjaž Plausteiner.

  
IZKAZNICA
Podjetje: Plausteiner d.o.o., imetnik franšize Mc Donald's
Kraj: Ljubljana
Dejavnost: restavracije s hitro prehrano
Zaposleni: 48 redno, 163 stalnih sodelavcev
Trgi: Slovenija 

ADUTI
-         usposabljanje se začne pri najpreprostejših delih, kar omogoča dobro poznavanje poslovanja
-         podjetje je imetnik franšize Mc Donald'sa za tri restavracije
-         mesečni obisk njegovih restavracij je nad 150.000 gostov
-         enaka filozofija poslovanja po celem svetu
-         nizke (svetovne) nabavne cene
-         izredno dobro razvita komunikacija med zaposlenimi in komunikacija do strank


Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *