|
|
Jože in Jožica Novak25 let izdelave izpušnih sistemov in vztrajanje pri kakovosti.Jože Novak iz Novega mesta je odličen dokaz za to, da je vztrajnost eden ključnih pogojev za uspeh v podjetništvu. Prihodnje leto bo že 25 let, kar je začel izdelovati izpušne sisteme. Po ločitvi pred enajstimi leti je obrt nadaljevala žena in znašel se je praktično na začetku. S “fleksarico” kot edinim, recimo temu, strojem je nadaljeval tisto, kar je najbolje znal. V posel je začel uvajati svojo drugo ženo Jožico in jo seznanjal z najbolj osnovnimi stvarmi. Kadar ni razvažala izdelkov, je delala za strojem.
Zakonca Novak sta nato naredila zelo hiter podjetniški vzpon. Danes v Avtogalantu 30 zaposlenih letno izdela že blizu 200 tisoč izpušnih sistemov za osebne avtomobile, lahka dostavna vozila in traktorje. Po tržnem deležu, kakovosti izdelkov in proizvodnim programom 740 različnih tipov sistemov, sodijo v vrh ponudnikov v Sloveniji. Kljub temu so predvsem izvozniki. Večino, približno 60 odstotkov, proizvodnje izvozijo v države na ozemlju bivše Jugoslavije in na Madžarsko. “Drugam doslej nismo prodajali, saj smo imeli že tako vso proizvodnjo prodano,” pojasnjuje Jožica Novak, ki zdaj v Avtogalantu skrbi za prodajo.
Največji kupci Avtogalantovih izpušnih sistemov so montažerji in trgovska podjetja. Pri izdelavi strategije trženja na tujih trgih so imeli pripravljenih več rešitev. Resno so razmišljali o ustanavljanju lastnih podjetjih, a so se na koncu odločili za prodajo prek zastopnikov. Zakaj? “Če zastopnik dobro dela, imamo eno skrb manj. Poleg tega imajo zastopniki že razvite lastne prodajne mreže, medtem ko bi jih mi morali graditi od začetka. Naši zastopniki so praviloma veletrgovci z rezervnimi deli, in ker imajo v prodajnih programih celovite ponudbe, laže pridejo do kupcev,” razloži Jožica Novak. Stavijo na kakovost… V Sloveniji je kar nekaj proizvajalcev izpušnih sistemov. Med drugimi tudi Jožetova prva žena še vedno uspešno vodi svoje podjetje. Kaj Avtogalant razlikuje od konkurenčnih proizvajalcev, kaj je gonilo njihovega uspeha? Podjetnika prisegata na kakovost. Kakovost ne pomeni samo, da delavci vestno delajo, temveč da tekoče spremljajo najnovejše trende na največjih avtomobilskih sejmih v tujini, da zbirajo povratne informacije od svojih kupcev, da uporabljajo materiale iz istih virov kot najboljši proizvajalci na svetu in da imajo najnovejšo tehnologijo. “Glavni pokazatelj kakovosti izpušnih sistemov je njihova življenjska doba. Vsi nam znani proizvajalci imajo 12 mesecev garancijske dobe, samo mi zagotavljamo 18 mesecev,” trdi Jožica Novak. Kakovost izpušnih sistemov se je nasploh v zadnjih 20 letih izredno povečala. Takrat so v tovarnah na nova vozila montirali sisteme iz navadne pločevine, kasneje so jih nadomestili izdelki iz aluminizirane pločevine, zdaj se uporablja že inox. Vendar Novakova opažata, da imajo tuji proizvajalci glede kakovosti različna merila. Tujci po njunem prepričanju ne prilagajajo našemu trgu samo cen, temveč tudi kakovost. Pod istim imenom, celo pod isto blagovno znamko, prodajajo izdelke različnih kakovostnih razredov. V Avtogalantu imajo samo en kakovostni razred. Premajhni so, da bi vsakega od 700 modelov izdelovali v več razredih. Poleg tega so oni tu doma; če si umažejo ime na domačem trgu, bodo težko prepričali tuje kupce. Omenili smo najnovejšo tehnologijo. V Avtogalantu so pred nekaj leti kupili avtomatsko linijo za sestavo izpušnih loncev. Z njo so proizvodnjo ob istem številu zaposlenih podvojili. “Linijo smo kupili od najboljšega proizvajalca. Ko smo se z Renaultom začeli pogajati za sodelovanje, so nas najprej vprašali, kakšno opremo imamo. Šele ko smo jim povedali ime proizvajalca, so se bili pripravljeni resno pogovarjati.” Pogovori z Renaultom še tečejo. A o viziji nekaj kasneje. … a prav pride tudi nekaj sreče Jožica Novak trdi, da v vseh 11 letih ne bi mogla izpostaviti kakšne večje napake v razvoju podjetja. Prej bi lahko rekla, da jih je spremljala sreča. In včasih je sreča tudi, če ti zmanjka denarja. Nakup avtomatske linije je bil tako velik zalogaj, da jim je zmanjkalo denarja za nakup dragih orodij. Zato so kupili nekaj starih strojev, zaposlili štiri orodjarje in začeli orodja delati sami. Naložba v lastno orodjarno se je kmalu pokazal kot odlična. V orodjarni pravkar končujejo devet garnitur orodij, od katerih je vsaka vredna devet milijonov tolarjev. Z njimi bodo začeli izdelovati izpušne lonce za dražje avtomobile, pri katerih je tehnologija izdelave povsem drugačna kot pri običajnih loncih. Takih loncev v Sloveniji nihče ne dela in tudi v Evropi jih izdelujejo samo največji proizvajalci. Razlog so prav izredno draga orodja. Lastna orodjarna je razen tega prinesla velik prihranek tudi po organizacijski strani. V Avtogalantu pogosto izdelujejo majhne serije, zgolj po nekaj deset enakih izdelkov naenkrat. To pomeni, da morajo takrat orodja na strojih menjati tudi po večkrat na dan. V primerjavi z velikimi proizvajalci pri tem izgubljajo veliko časa. In kaj ima lastna izdelava orodij pri tem? Ker orodja že na samem začetku projektirajo tako, da jih lahko kasneje menjajo čim hitreje, so lahko storilnost močno povečali. Še več sreče so imeli pri gradnji sedanjega objekta. “Novo delavnico smo začeli graditi kar ob naši hiši. Imeli smo že vso dokumentacijo, Pionirjevi delavci so že pripravljali izkop in postavili barake. Potem pa nam je njihov inženir rekel, da bomo uničili hišo in delavnico, če ju bomo imeli skupaj. Mi bi seveda veliko raje gradili drugje, pa ni bilo zemljišč. In nam je rekel: 'Mi vam prodamo zemljišče'. Ustavili smo dela, kupili parcelo, dobili novo lokacijsko in gradbeno dokumentacijo in začeli graditi samo nekaj deset metrov stran. Kasneje, po stečaju Pionirja, smo odkupili ves njegov kompleks, tako da imamo sedaj tri hektarje zemljišča in 4700 kvadratnih metrov pokritih površin. Tistemu inženirju sem še danes hvaležna,” pravi Jožica Novak. Ni kaj dodati. Naslednji cilj: poiskati strateškega partnerja Avtogalant ima za seboj zelo uspešno desetletje. Zdaj je pred novim izzivom. Kako naprej? Na sedanjih trgih so dosegli takšen tržni delež, da ga prav veliko ne bodo mogli več širiti. Če se ustavijo, jih bodo prehiteli drugi. Potrebna je torej premišljena strategija. Glavni strateg Avtogalanta, Jože Novak, razmišlja o povezovanju z večjim evropskim proizvajalcem avtomobilov ali vsaj z velikim proizvajalcem izpušnih sistemov. Povezovanje s slednjim bi jim prineslo širitev prodajnega programa. Danes je že toliko modelov izpušnih sistemov, da jih noben proizvajalec ne more v celoti pokrivati. V tem pogledu lahko ponudbo povečajo samo v sodelovanju z drugim proizvajalcem. Dokler ne bodo našli primernega partnerja, bodo možnosti za nadaljnjo rast iskali na novih trgih. “Med večjimi rezervami vidimo avstrijski, nemški in srbski trg. Še nedolgo tega se je neki srbski kupec v svoji državi zanimal o možnostih uvoza naših izdelkov. Rekli so mu, da lahko uvaža od koderkoli hoče, samo iz Slovenije ne. Po nedavnih spremembah nas skoraj vsak dan pokliče kateri od naših starih kupcev iz Srbije. Tam imamo veliko možnosti,” pravi Jožica Novak. Močno spodbudo pri širitvi podjetja vidi tudi v hčerki, ki naj bi nekoč prevzela podjetje. Pravkar je opravila izpite na Visoki strokovni šoli za podjetništvo, in naj bi po diplomi in opravljeni praksi pričela z delom. Za delo je menda zelo navdušena, predvsem jo zanima komerciala. Jože Novak je v isti dejavnosti začel dvakrat in obakrat mu je uspelo. |
|