|
|
Glavni izdelek uspešnih podjetij – je podjetje samoNaš Izziv napoveduje velik vzpon predvsem podjetij v tradicionalnih dejavnostih, pri katerih tehnološka inovacija predstavlja samo piko na i na siceršnjo poslovno zrelost.V tokratnem izzivu smo raziskali, kje se bodo zasvetile nove podjetniške zvezde. Čakalo nas je majhno presenečenje. Ko govorimo o vzponih in spremembah, se nehote opremo na idejo nečesa revolucionarnega. Saj ne more »navadno« življenje prinesti velike in pomembne spremembe, mar ne? Vzpon novih podjetnikov torej mora biti povezan z nečim prelomnim, se zdi naravno razmišljanje. Mar ni bilo tako vedno v zgodovini. Izum kolesa, izum tiska in tako naprej …
A kot kaže, ni tako enostavno, oziroma resnica ni samo ene barve. Naša raziskava je po eni strani potrdila vtis, da v Sloveniji nastaja veliko novih podjetij, ki temeljijo na tehnoloških inovacijah, a hkrati se zdi, da je razvoj teh podjetij nekoliko omejen. Izdelki teh podjetij so sicer izredno zanimivi in marsikje segajo v sam vrh v svetovnem merilu – toda znotraj zelo ozkih niš. In takšna podjetja ostanejo v kategoriji manjših; nesporno pa potrjujejo velik slovenski talent za tehniko. Druga resnica je pa ta, da imajo, kot kaže (in tako poudarja naš intervjuvanec dr. Bogomir Kovač), večji potencial rasti in sploh doseganja pomembnega obsega poslovanja tista podjetja, ki so v bolj tradicionalnih dejavnostih, kjer tehnologija predstavlja samo piko na i sicer dobro uigranega poslovanja. Če bi čisto poenostavili sporočilo, bi rekli, da je glavni izdelek slednjih podjetij – podjetje samo. »Trik« ni v nekem presenetljivem izdelku, »trik« je v ljudeh v podjetju in njihovem delovanju. »Trik« je v načinu sodelovanja, načinu poslovanja, v sposobnosti odkrivati priložnosti, uvajati spremembe in novosti in po potrebi celo začenjati povsem nove posle. Slednje sporočilo je morda najbolj jasno pri podjetju Siliko (v Izzivu). Življenje se tako skozi sliko o novih podjetniških zvezdah kaže kot ravnotežje med razumevanjem splošnih podjetniških pravil in pravilnim »doziranjem« novega. In kaj je močnejše? Enkrat eno, drugič drugo. »Trik« je v pestrosti, v kombinacijah, v izkoriščanju priložnosti ob neki trdni osnovi. Pravzaprav, mar nimamo povsod to igro? Mar ni najbogatejši slovenski podjetnik trgovec. Na zunaj nobena high-tech dejavnost. Pa vendar, na koncu »navadne« trgovske poti, se je Tuš podal še v mobilno telefonijo. Tako ima kombinacijo starega in novega. Kaj pa, če je vse, kar počne, isto in nas tehnika samo slepi? Kaj pa, če je vse komuniciranje? Kaj, če je trgovina v resnici komuniciranje med prodajalcem in potrošnikom. In potem – če pogledamo logiko do konca - ni nobene razlike med trgovino kot menjavo blaga in pogovorom prek mobilnega telefona, ki je menjava besed. Vse je staro in vse je novo, hkrati. Kako je lahko vse, kar je novo, hkrati staro, kaže na primer seznam uspešnih franšiz. Ameriški seznam pokaže, da najhitreje rastejo podjetja, ki se ukvarjajo z naslednjo dejavnostjo (naštevam samo dejavnosti): 1. sendviči, 2. krofi in pecivo, 3. davčna poročila, 4. male trgovine, 5. poštne storitve, 6. picerija, 7. hitra menjava olja za avtomobile, 8. restavracija, 9. restavracija, 10. picerija. Halo, kje so pa računalniki? Največje rasti v sedanjem času temeljijo na starih dejavnostih. Da ne rečem, večnih, kot je jesti. A vsaka taka »stara« dejavnost uspeva zaradi nekih novih prijemov. Veliki raziskovalec trendov John Naisbitt v svoji zadnji knjigi Mind Set! daje podjetnikom krasen napotek: »Pri večini sprememb ne gre za to, kaj počnemo, ampak kako nekaj počnemo. Ob vsem besedičenju glede sprememb, je ključno, da ločimo med trajnim in spremembo. Bolj ko znamo to ločiti, lažje bomo izkoristili nove trge in izkoristili spremembe.« |
|