Franšizing zaživel tudi v Sloveniji

Avtor: Dejan Turk | Objava: 10.06.1999

Priložnosti in nevarnosti, ki čakajo na franšizojemalce.



Za sekcijo slovenskih franšiznih družb pri združenju za trgovino GZS je zelo razveseljivo, da vse več slovenskih podjetij želi širiti svoje poslovanje prek franšiznih mrež.
V Sloveniji trenutno deluje kakšnih 30 franšiznih sistemov. Od teh je 10 članov sekcije slovenskih franšiznih družb, kar pomeni, da so izpolnili kriterije, ki jih zastavlja sekcija na osnovi evropskih standardov za sprejem v franšizna združenja. Teh 10 podjetij sodeluje s približno stotimi franšiznimi partnerji po vsej Sloveniji.

Franšizodajalec ima popoln poslovni koncept od A do Ž. Tako skrbi za izdelke, sistem storitev, logistiko, oglaševanje, oblikovanje poslovnih in prodajnih površin in neprestano šolanje zaposlenih. Posamezni franšizojemalci omenjeni poslovni koncept tako udejanjijo na raznih lokacijah po vsej Sloveniji. Nad njihovimi lokali stoji ime priznane in prepoznavne blagovne znamke, kar je jamstvo za poslovno uspešnost po odprtju poslovnega lokala. Kljub temu pa je vsak franšizojemalec samostojen podjetnik, pravno in finančno samostojen in sam odgovoren za usodo svojega podjetja na trgu. Vse to seveda s predpostavko, da se je odločil za franšizni sistem, ki je na trgu preverjen in posluje po smernicah sodobnega franšizinga, ki jih je določil evropski kodeks etike za franšizing.

Previdnost franšizojemalca in franšizodajalca

Nekateri franšizodajalci pri prvih korakih v iskanju franšizojemalcev premalo poznajo kriterije in smernice sodobnega franšizinga, kajti prepričani so, da si bodo z razvojem mreže poslovalnic prek franšizinga prihranili veliko denarja, kar pa je zgrešena predstava. Preden franšizodajalec z multiplikacijo poslovne ideje oziroma koncepta ustvari prve zaslužke prek franšiznih pristojbin ali distribucije izdelkov ali storitev je potrebno vložiti veliko denarja. To so naložbe v neprestano izboljšavo in razvoj samega poslovnega koncepta, izgradnja in vzdrževanje svetovalnega centra, ki ponuja svetovanje in podporo, in naložbe v izbor in šolanje franšiznih partnerjev.

Zato je pomembno, da je bodoči franšizojemalec pri izboru svojega partnerja previden. Pomembno je pridobiti čimveč informacij o prihodnjem partnerju in njegovem poslovnem konceptu. Samo kdor svojega bodočega poslovnega partnerja povpraša tudi kritično in raziskovalno, bo ob podpisu franšizne pogodbe imel vse informacije in popolno sliko o tem, v kakšen posloven odnos se spušča. Pogovor s prihodnjim partnerjem naj odgovori na naslednja vprašanja:

  • Kako dolgo obstaja podjetje franšizodajalca?
  • Koliko franšizojemalcev je že sklenilo franšizne pogodbe?
  • Kako je potekalo obdobje pilotne (preizkusne) franšize?
  • Za kolikšen čas se sklepa franšizna pogodba?
  • Ali obstaja ozemeljska zaščita za določeno območje?
  • Ali je poslovni koncept jasno prepoznaven?
  • V čem so njegove konkurenčne prednosti?
  • Ali lahko pred podpisom franšizne pogodbe obiščete enega izmed franšizojemalcev in tako spoznate podjetje?
  • Ali obstaja izčrpen franšizni priročnik?
  • Kakšni so začetni in tekoči stroški, ki se obračunavajo za franšizo?
  • Kakšen je sistem usposabljanja pred in po podpisu franšizne pogodbe?
  • Ali je franšizodajalec član enega izmed franšiznih združenj?
  • Ali je blagovna znamka uradno zaščitena?
  • Kolikšna je naložba ob zagonu in kakšne o tekoče naložbe?
  • Ali je naložba deljena, ali jo mora 100-odstotno nositi franšizojemalec?
Poleg odgovorov na ta vprašanja je seveda pomembno tudi to, kako se lahko prihodnji franšizojemalec identificira s poslovno filozofijo, vizijo in poslanstvom franšiznega podjetja, ter kako poteka »kemija« med obema partnerjema. Franšizni odnos se ne nazadnje enači z »poslovno poroko« med partnerjema, ki naj bo čim bolj uspešna in dolgotrajna.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *