10 karakteristik uspešnih

Avtor: Blaž Kos | Objava: 06.02.2012

Tudi podjetja, ki jih vodijo izjemno izkušeni ljudje, lahko propadejo, če se vodstvo ne prilagodi spremembam v okolju. Družba znanja od podjetij zahteva določene lastnosti.



Podjetja propadajo ali zaidejo v težave predvsem zaradi napačnih poslovnih odločitev. Na dobre poslovne odločitve vplivajo ključni elementi, kot so pretekle izkušnje in obseg informacij, s katerimi operira vodstvo. Načeloma velja, da so dobre odločitve posledice izkušenj, izkušnje pa posledica slabih odločitev. Vsaka nova odločitev na istem področju bi tako morala biti boljša od prejšnje. Prav tako velja, da se z več in bolj kakovostnimi informacijami lažje odločamo. Torej, ko imate izkušnje in dodobra poznate panogo ter zakonitosti poslovanja, naj bi načeloma dokaj uspešno vodili podjetje, ker informiranost in izkušnje pomagajo pri boljšem odločanju.  

Zakaj torej propadajo ali zaidejo v težave tudi tista podjetja, ki jih vodijo izjemno izkušeni in sposobni vodje? Celo podjetja, ki jih vodijo menedžerji in podjetniki leta? Pogosto se odgovor skriva v tem, da se poslovno okolje spremeni do te mere, da formula za uspeh preprosto ne deluje več. Vodstvo teh sprememb ne opazi pravočasno in ne spremeni vzorca sprejemanja odločitev. Konec koncev je najtežje spremeniti nekaj, kar uspešno deluje že leta in leta. Vendar velike in hitre spremembe v poslovnem okolju prinesejo tudi nujo po dodatni analizi, introspekciji, prilagajanju in samokritičnosti vodstva. Skladno s pregovorom »streha se popravlja, ko še sije sonce«, izkušnje brez kritičnosti niso več dovolj za nadaljevanje podjetniškega uspeha. Podjetje nikoli ne sme zaspati na lovorikah poslovnega uspeha, ki ga doživi v nekem obdobju.  

Če se še nekoliko bolj poglobimo v spremembe v poslovnem okolju, lahko ugotovimo dve pomembni dejstvi. Prvega se vsi dobro zavedamo in to je, da se je poslovno okolje v zadnjih dvajsetih letih močno spremenilo. Iz obdobja vladavine industrije smo prešli v družbo znanja. Tako ključno vprašanje ni več, kako angažirati produkcijska sredstva za proizvodnjo, temveč kako na podlagi ustvarjalne sile in znanja proizvedeno prodati na povsem zasičenih trgih. Drugo dejstvo, ki pa si ga pogosto ne priznamo, je, da se spremembe poslovnega okolja niso končale in se tudi ne bodo. Še več, te spremembe so iz dneva v dan hitrejše. Ko govorimo o tem, da je danes poslovno okolje povsem drugačno, kot je bilo pred desetletjem, moramo vedno imeti v mislih, da se bo v naslednjih letih zopet obrnilo na glavo. Edina stalnica so spremembe, hitrost sprememb pa se povečuje. Še malo in živeli bomo v znanstveno fantastičnem filmu.  

Tako kot nas je industrijska revolucija pripeljala v dobo tovarn in teorije menedžmenta, nas je informacijska revolucija pripeljala v družbo znanja, v kateri vladata tehnološki napredek in podjetniški talent. Razcvet družbe znanja na podlagi informacijskih tehnologij pa ima še bistveno večje razsežnosti. Če pogledamo le najbolj bistvene spremembe, ki vplivajo na poslovanje vsakega podjetja, lahko govorimo o prehodu v ekonomski model popolne globalne konkurence. Trgi so nasičeni s produkti, ki so si vse bolj podobni. Dokaz za to so trgovinske police, polne podobnih izdelkov. Informiranost trga je z internetom postala skoraj popolna. Kupci z lahkoto primerjajo cene na različnih spletnih straneh. Vstopni in izstopni stroški so se v večini panog izjemno znižali. Ob vsem tem lahko izpostavimo še globalizacijo in tako lahko podjetja veliko lažje vstopijo na tuje trge. Tako vsako podjetje kar naenkrat tekmuje s tisoči tekmecev z vsega sveta. Večina trgov je nasičenih in pot do inovacij ni več preprosta. Tudi ko najdemo svojo tržno priložnost, je poslovno okolje zaradi prej omenjene hitrosti sprememb tako dinamično, nestabilno in nepredvidljivo, da se nam tržne priložnosti hitro zapirajo. Seveda pa se na drugi strani odpirajo tudi nove. Sprejemanje odločitev mora biti zato hitro in veliko bolj temeljito, predvsem pa prežeto z vizionarstvom. Število napak, ki si jih lahko privošči vodstvo podjetja, je bistveno manjše, predvsem pa mora biti vodstvo podjetja psihološko pripravljeno na večje število napak in neuspehov.

Nadaljevanje branja članka je dostopno samo naročnikom revije Obrtnik podjetnik! Naročite se na revijo.

Naročite se na brezplačni mesečni svetovalec "Od ideje do uspeha"
Vpišite vaš e-naslov: *