|
|
Črnilni vložki - JOŽE MELANŠEKPodjetje Viva trade izdela za tretjino več črnilnih vložkov kot znameniti Pelikan.Več kot 30 let izkušenj Začetki podjetja Viva trade segajo v leto 1967, ko je v takratni Jugoslaviji nastala obrtna delavnica za izdelovanje orodij za predelavo plastike in predelavo umetnih mas. Že v začetku so se usmerili v program izdelkov za šolo in začeli kooperacijo s takrat najvplivnejšimi podjetji v Jugoslaviji.
Z osamosvojitvijo Slovenije in razvojem podjetništva, je iz obrtne delavnice leta 1992, v Nazarju v Savinjski dolini, nastalo podjetje Viva trade d.o.o., z ustanovnim kapitalom 107,6 milijona tolarjev in v 100-odstotni zasebni lasti. Na novih podjetniških temeljih so nadaljevali program, ki so ga začrtali že pred 25 leti. Izkušnje in inovativnost so začeli tržiti v Nemčiji, kjer je program pisál, ki je bila njihova strateška dejavnost, tudi najbolj razvit. “Prvi izdelek, ki smo ga poslali na nemški trg, je bil črnilni vložek. Imeli smo srečo, da smo že pred razpadom Jugoslavije imeli zelo dobre stike s kupci iz Nemčije, tako da izguba jugoslovanskega trga za nas ni bila usodna. Že leta 1988 smo začeli izvažati, sicer še posredno, ker takrat neposredni izvoz ni bil mogoč,” je povedal Jože Melanšek, direktor podjetja. Tekoče črnilo osnova za vse izdelke Glavni nosilec Vivinega proizvodnega programa niso več črnilni vložki, vendar ostaja tekoče črnilo osnova za skoraj vse izdelke. Ob črnilnih vložkih, ki pomenijo četrtino proizvodnje, so tu še flomastri (23%), markerji (18%), brisalci s korekturo (16%), nalivna peresa (12%) ter izdelki za na mizo (7%), kot so stojala za pisala in podobno.
Pred kratkim so začeli tudi izdelovati celotna nalivna peresa, kar je posebnost tako v slovenskem oziroma tudi v bivšem jugoslovanskem prostoru. Pri tem sodelujejo s priznanim in največjim evropskim grosistom in proizvajalcem šolskih in pisarniških izdelkov, koncernom Herlitz, ki je, med drugim, lastnik priznane blagovne znamke Diplomat. Vsa črnila so plod lastnega znanja, razen alkoholnih črnil, ki jih ne izdelujejo zaradi nevarne proizvodnje in jih uvažajo iz Italije. Viva trade ima svoje izdelke, od imena naprej, zaščitene prek Patentne pisarne v Ljubljani. “Danes je transparentnost trga tako velika, da vam povem, od koga je, če mi pokažete črnilni vložek. Ravno tako naša konkurenca. Izdelek sicer lahko kopiraš, vprašanje pa je, komu boš lahko prodal,” meni Melanšek. Letno izdelajo približno 250 milijonov črnilnih vložkov (za primerjavo: v Sloveniji se letno proda okoli 800 tisoč teh vložkov, od tega jih Viva trade izdela 700 tisoč), 50 milijonov flomastrov, 10 milijonov markerjev, 20 milijonov brisalcev s korekturo, milijon nalivnih peres... Izdelke prodajajo 46 stalnim manjšim in večjim kupcem v 18 državah na vseh celinah. Po vsem svetu pišejo z Vivinimi črnilnimi vložki v nalivnih peresih zvenečih imen, kot so Herlitz, Diplomat, Senator, Reform in druga. Zdaj tudi na domačem trgu Letos in delno lani so se odločili, da začnejo svoje izdelke tržiti tudi na slovenskem trgu. Za to obstaja več razlogov, med drugim tudi nepoznavanje podjetja na domačem trgu, kar po direktorjevih besedah ni ravno najboljše za podjetje. “Več prednosti imaš, če te poznajo, kot če te ne poznajo,” pravi. Prave konkurence v proizvodnji v Sloveniji nimajo, je pa zelo močna konkurenca v uvozu in distribuciji različnih podjetij. “Je pa res, da če nekdo uvaža Pelikanova nalivna peresa, in mi prodajamo vložke Pelikanu, posredno tudi mi prodajamo na slovenski trg.” Izdelke so sprejeli tako grosisti kot tudi velike trgovske verige, kot so Mercator, Interspar ter Leclerc. “Za nas je pomembno, da ta podjetja iščejo izdelke za svoje matične verige v drugih državah in se tako lahko plasiramo v tujini.” Kot je poudaril direktor, zelo malo ljudi skrbi za marketing, saj marketing in prodajo na tujem trgu vodita skupaj s hčerko Petro, na domačem trgu pa vodi marketing druga hčerka, Vesna. Tako jim vsaka promocija pride prav. V glavnem pa kupce iščejo na mednarodnih sejmih, najpomembnejši je prav gotovo januarski sejem Premier v Frankfurtu, ki je specializirani sejem za to dejavnost. Na tem sejmu se večinoma sestanejo z vsemi svojimi kupci in se dogovorijo o vseh podrobnostih glede sodelovanja. Viva trade prodaja izdelke pod blagovnima znamkama Life line in My way. Prodaja na tujem trgu pod lastno blagovno znamko, tako Melanšek, je lahko sila občutljiva zadeva. “Če namreč prodajaš nekemu grosistu, ki prodaja izdelke pod svojim imenom, ne moreš istočasno konkurirati z izdelki pod lastno blagovno znamko. Potrebno je najti tisto pravo pot in mislim, da se zadeve potem nekako same pozitivno urejajo.” Kot bi v Saharo izvažali pesek “Lansko leto smo imeli prve stike s Pelikanom in letos smo že dobavili prvo količino izdelkov za to svetovno priznano podjetje. Pelikan je sinonim za črnila in črnilne vložke. To je približno tako, kot nam bi uspelo v Saharo izvažati pesek,” se je pošalil Melanšek in dodal, da je to za podjetje izredno veliko priznanje. Povedal je tudi, da izdela Viva trade trenutno za tretjino več črnilnih vložkov kot Pelikan. “Mislim, da pri tem sodelovanju ne gre samo za dobavo črnilnih vložkov, možnosti sa sodelovanje so veliko širše, ni izključeno niti strateško partnerstvo oziroma v prihodnje tudi kapitalske povezave.” Podjetje Viva trade je imetnik certifikata pooblaščenega izvoznika. “Prednost certifikata pooblaščenega izvoznika je ta, da lahko izvažamo, ne da bi čakali na uradne ure carinskih organov. Po telefaksu lahko napovemo izvozni seznam izdelkov, ki jih izvažamo tisti dan, in izdamo tudi ustrezen dokument o poreklu blaga. To je velika prednost za podjetje, ki posluje s tujino po sistemu just-in-time,” je ponosen direktor. Podjetje se je na pobudo Gospodarske zbornice že pred štirimi leti prijavilo tudi za certifikat ISO 9001. Vendar zaradi prostorskih omejitev (poslujejo namreč na treh lokacijah), ne izpolnjujejo pogojev za pridobitev certifikata. To bi sicer lahko uredili, vendar bi bil strošek prevelik. Prihodnost vidijo v Celju Ko sva se pogovarjala o napakah, ki jih je v preteklosti kot podjetnik storil, moj prijetni sogovornik ni mogel mimo dejstva, da na začetku niso strateško postavili izhodišč za razvoj podjetja. “Kraj, v katerem smo, je zelo siromašen s kadri, dobri kadri prihajajo od drugod, mladi pa gredo. Tudi Viva pomaga pri izobrazbeni strukturi v dolini, saj jih od 65 zaposlenih morda le 5 nima izobrazbe.” V podjetju že dolgo razmišljajo o tem, da bi se v celoti preselili v večji kraj in tako zadostili pogojem za pridobitev certifikata ISO 9001 ter pridobili ustreznejšo infrastrukturo, kadre ter povezave. Prav na dan pogovora pa je padla odločitev o sprejemu ponudbe za nakup prostorov v Celju, kar bi pomenilo velike možnosti za nadaljnji razvoj podjetja. “V Celju so močna tradicija, oblikovanje, obrt, tam so kadri in primerna infrastruktura,” pojasnjuje odločitev Jože Melanšek. MOJA NAJVEČJA NAPAKA: “Morda smo malo nerodno izbrali kraj za našo dejavnost, ki nima ne ustreznih kadrov, ne infrastukture. Trenutno delujemo na treh lokacijah in velik problem je logistika.” MOJA FORMULA USPEHA: “Kaj sploh je uspeh? Zame je uspeh prav gotovo to, da je Viva postala pomemben dobavitelj pisal velikim trgovskim verigam v Evropi. Pri delu moraš biti korekten, zanesljiv, pošten, skratka dober partner. Kupci prihajajo nazaj samo, če so zadovoljni.” |
|